FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/02/2022

Kan jag räkna av mitt lån på samboegendom i bodelningen?

Hejsan,

Min sambo och jag ska separera och vi äger ett hus gemensamt, hälften var.

Min sambo ska köpa ut mig ur huset.

Jag har lån på huset men det har inte han. Ska mitt lån på huset räknas med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambors bodelning finner du i sambolagen (SL).

Vad som ingår i en bodelning mellan sambos

Samboegendom är enligt 3 § SL sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. När bedömningen görs ska respektive sambos samboegendom räknas samman och sedan ska sambors eventuella skulder dras av från samboegendomen, 13 § SL. Det som blir kvar räknas samman och delas sedan mellan dessa, 14 § SL.

Om den ena sambon sedan ska köpa ut den andra, måste den sambo som ska bo kvar ersätta den andra med annan samboegendom eller pengar, 16-17 §§ SL.

Hur ska bodelningen göras mellan er?

När du och din sambo upprättar en bodelning ska ni alltså börja med att räkna ihop er respektive samboegendom. Som du skriver i frågan har du lån på huset, men inte din sambo. Du kan då dra av ditt lån från din samboegendom, och därefter räknar ni samman samboegendomen och delar det mellan er. Om din sambo ska köpa ut dig ur huset ska han ersätta dig med annan samboegendom eller pengar.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Maja VinstenRådgivare