FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/06/2020

Kan jag påverka gallring av uppgifter ur belastningsregistret?

Är det möjligt att tas ut ur belastningsregistret?

För ett år sen körde jag mycket för fort på min motorcykel på en solig lördag. Jag fick inte köra under 2 månader efter och betalade ett böte av 4000 SEK. Jag sålde min motorcykel och lärde min läxa.

I april gick min arbetsgivare i konkurs och fick jag söka andra jobb. Jag jobbade som pilot och tyckte att det skulle vara bra att bli tunnelbanaförare. Jag klarade nästan alla steg i rekryteringsprocessen men hörde att jag kommer inte få jobbet på grund av belastningsregistret. Det var då att jag förstog att i de kommande 4 år jag kommer inte hitta något jobb inom transportbranschen på grund av ett misstag jag har redan haft mitt straff för.

Kan jag göra någonting om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör borttagning av uppgifter ur belastningsregistret. I juridiska sammanhang brukar man använda ordet gallring för den automatiska borttagningen som sker efter en viss tid. Gallring innebär att uppgifterna ska förstöras. Gallring av uppgifter från belastningsregistret regleras i lagen (1998:620) om belastningsregister. När gallringen ska ske avgörs av den påföljd som dömts ut (16–18 §§). Vanliga påföljder är fängelse, villkorlig dom, skyddstillsyn eller böter.

Du har dömts till 4000 kr i böter för ett trafikbrott. Eftersom du dömts till böter som påföljd innebär det att uppgifterna kommer tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande (17 §). Det finns tyvärr ingenting du som enskild kan göra för att påskynda gallringen.

Jag beklagar verkligen situationen och önskar dig stort lycka till med framtida jobbsökande.

Med vänlig hälsning,

Elin AnderssonRådgivare