Kan jag påskynda min uppsägningstid om arbetsgivaren inte vill det?

Hej,

Jag har en visstidsanställning som löper ut 2022-05-31. I detta fall har jag blivit erbjuden ett jobb som omber mig starta omgående men inom 4 veckor. Enligt mitt avtal har jag "ömsesidig uppsägningstid om 2 månader". Går denna att påskynda trots det att min arbetsgivare inte vill det?

I tillägg till ovan har jag 16 obetalda semesterdagar, har jag någon rätt att ta ut dessa obetalda semesterdagar under min uppsägningstid?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Först och främst kan konstateras att avtalad uppsägningstid som utgångspunkt inte går att "påskynda" om inte arbetsgivaren vill det, förutsatt att något eventuellt kollektivavtal inte anger någon annan uppsägningstid.

När det gäller dina semesterdagar så har du bara rätt att ta ut semesterledighet under uppsägningstiden om dagarna redan är utlagda eller beviljad sedan tidigare. Om semester inte är beviljad har du enligt lag inte rätt att ta ut semester under uppsägningstiden, om inte arbetsgivaren inte går med på det nu i efterhand (14 § semesterlagen).

Även fast du inte får rätt att ta ut semesterledighet under uppsägningstiden så har du rätt att få semesterersättning för den ledighet du inte tagit ut. Detta ska ske senast en månad efter anställningen upphört (28 § semesterlagen).

Sammanfattning och rekommendation

Jag rekommenderar dig att prata med din fackliga organisation för mer hjälp med eventuell förhandling med arbetsgivaren, om du är medlem i en sådan. Som utgångspunkt kan du inte påskynda uppsägningstiden om inte arbetsgivaren går med på det. Förutsatt att du inte har semester inlagd under din uppsägningstid sedan tidigare, har du inte heller rätt att ta ut dagarna under din uppsägningstid, förutsatt att arbetsgivaren inte går med på det.

Jag hoppas du känner att du fått svar på dina frågor! Har du några fler funderingar kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare