Kan jag överklaga kontrollavgift som utfärdats pga att snö/is har skymt tillståndet?

Har avtalad p-plats. Kontrollavgift har utfärdats pga att snö/is skymt placerat tillstånd.

Kan överklagas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar ifall det är möjligt att överklaga en kontrollavgift som utfärdats på grund av att snö/is skymt det aktuella tillståndet.

Tillämplig lag för situationen är lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (LKOP).

Först och främst så förutsätter jag att det har funnits tydlig skyltning vid platsen (ex. att det är tillåten parkering för de med tillstånd), då detta krävs för att kontrollavgift ska få tas ut (3 § LKOP).

Ett parkeringstillstånd måste som huvudregel vara väl synliga och det är den som parkerat bilen som är ansvarig för att tillståndet är synligt. Det är sedan föraren och ägaren som solidariskt ansvarar för att kontrollavgiften betalas (7 § LKOP).

Det finns en undantagsregel, som säger att om det med hänsyn till omständigheterna i samband med den olovliga parkeringen skulle framstå som uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift, får avgiften inte tas ut (10 § LKOP). Dock tillämpas denna regeln väldigt restriktivt, varav det i enlighet med praxis är svårt att få denna möjlighet genomförd.

Kan jag ändå överklaga?

Ja, om du anser att kontrollavgiften är felaktig, kan du överklaga den genom att så snart som möjligt skriftligen kontakta de som utfärdat avgiften (det framgår av boten vem du ska vända dig till). I överklagan ska du förklara varför du anser att kontrollavgiften är felaktig, samt bifoga eventuella bilagor som kan användas som bevis. Ofta finns det färdiga mallar att fylla i på parkeringsbolagens hemsida, annars kan du mejla till aktuell motpart.

Om du överklagar kontrollavgiften, får du låta bli att betala den, men då är det viktigt att du bestrider avgiften skriftligen (och inte bara struntar i den).

Om du och parkeringsbolaget/markägaren fortfarande inte är överens efter detta, kan tvisten gå till tingsrätten och prövas där. Detta kan dock medföra mer kostnader, exempelvis ombud och rättegångskostnader.

Sammanfattning

Om det har funnits tydlig skyltning vid parkeringen, gäller som huvudregel att det är föraren som är ansvarig för att tillståndet är väl synligt. Även om det finns en undantagsregel, tillämpas denna restriktivt och det är enligt praxis endast i exceptionella undantagsfall som denna regel skulle kunna tillämpas.

Med det sagt, det går alltid att överklaga om man anser sig ha fått en felaktig kontrollavgift. Dock kan det vara svårt att få igenom och vinna överklagan, då det enligt praxis är svårt att komma ifrån huvudregeln.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Cornelia NilssonRådgivare