Kan jag ogiltighetsförklara ett bodelningsavtal?

Hej. Min man lämnade mig för 5 veckor sedan efter 35år. Jag var i chock. Efter ca 3 veckor skrev vi ett avtal hur vi skulle dela på våra saker. Jag skall behålla vårt hem och min man skall få vår båt. Nu har det gått någta veckor och jag ångrar vårt avtal. Kan jag bestrida detta. Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett bodelningsavtal är en överenskommelse mellan makar som ska vara skriftligt och undertecknat, 9 kap. 5 § äktenskapsbalken. Är avtalet formenligt kan det inte ensidigt ändras av ena parten, utan då krävs det att makarna är överens om att häva avtalet eller att det kan ogiltigförklaras på någon annan grund. Skäl till ogiltighetsförklaring finner du förslagsvis i 3 kap. lagen om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL), där det föreskrivs om råntvång, lindrigt tvång, svek, ocker, förklaringsmisstag, omständigheter vid avtalets tillkomst osv. Enligt 3 kap. 31 § AvtL är ett avtal ogiltigt om motparten har utnyttjat en persons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning för att få till ett ojämlikt avtal. Att du var i chock kan utgöra ett sådant oförstånd, men det är högst tveksamt i den situation som du beskriver. Att tänka på gällande dessa ogiltighetsgrunder är även att de inte kan tillämpas hur som helst utan måste kunna bevisas.

Kommer ni inte överens om bodelningen kan ni få en bodelningsförrättare förordnad av domstol, som hjälper till med bodelningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga och att allt löser sig för dig.

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare