Kan jag ogiltigförklara ett avtal efter att blivit vilseledd av köparens bror?

Hur går man tillväga för att ogiltigförklara en försäljning av en hund privatpersoner emellan?

Anledningen är att vi sålde hunden utan vetskap om hundens värde o vi fick missvisande info från köparen bror som var ägare av en annan kennel som sålde en annan ras.

Dessutom var jag som säljare psykiskt pressad den tidpunkten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mig svar kommer jag först att redogöra för olika ogiltighetsgrunder som kan vara tillämpliga i ditt fall. Sedan kommer jag redogöra för vad du bör göra nu och sist skriva en kortare sammanfattning av mitt svar på din fråga.

Eftersom du och köparen ingått ett avtal tillsammans blir avtalslagen (AvtL) tillämplig.

I svensk rätt finns det en vidsträckt avtalsfrihet. Detta innebär att man får avtala om det mesta och att huvudprincipen sen är att dessa avtal ska hållas. I vissa fall kan man dock ogiltigförklara avtal om det finns särskilda anledningar.

Ogiltighetsgrunder

Den troligaste ogiltighetsgrunden i ditt fall är svek, se AvtL 3 kap. 30 §. För att avtalet ska ogiltigförklaras krävs det att köparen kände till eller borde känt till att du blivit vilseledd av antingen köparen själv eller brodern. En förutsättning för att det ska vara svek är alltså att köparen var i ond tro när ni ingick köpet, vilket innebär att köparen antingen måste ha insett eller borde ha insett att du som säljare blivit vilseledd.

En annan eventuell ogiltighetsgrund är ocker, se AvtL 3 kap. 31 §. Ocker är ifall köparen skulle ha utnyttjat ditt trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att köpa hunden avsevärt billigare än dess egentliga värde. Du nämner att du var psykiskt pressad vid försäljningen vilket eventuellt gör att du kan hävda ocker, men det ställs höga krav på detta och bestämmelsen tillämpas inte ofta.

I sista hand kan man även tillämpa de två generalklausulerna för att ogiltigförklara avtalet, se 3 kap. 33 § och 36 §. I enlighet med dessa klausuler kan man ogiltigförklara avtal som strider mot tro och heder eller anses vara oskäliga. Båda dessa klausuler är väldigt generella och tillämpas helt beroende på varje falls specifika omständigheter. Eftersom jag inte känner till exakta omständigheter i ditt fall kan jag inte med säkerhet svara på om dessa klausuler skulle kunna vara tillämpliga men de bör användas som en sista utväg. Viktigt att komma ihåg att klausulerna tillämpas restriktivt och att det därmed krävs mycket för att de ska kunna användas.

Vad bör du göra nu?

Din största chans att ogiltigförklara avtalet är att hävda svek. Min rekommendation är att du hör av dig till köparen och säger att du vill ogiltigförklara avtalet för att du blivit vilseledd. Om säljaren inte går med på det kan du skicka ett formellt kravbrev där du kräver att avtalet ogiltigförklaras eftersom du blivit vilseledd. I sista hand kan du ta ärendet vidare till domstol men detta bör du överväga noga då det kan bli kostsamt för dig. Innan du tar ärendet vidare till domstol skulle jag starkt rekommendera dig att ta hjälp av och rådgöra med en jurist.

Sammanfattning

Då jag inte känner till de exakta omständigheterna kring avtalets ingående kan jag inte med säkerhet svara på om du kan ogiltigförklara avtalet, men utifrån det du skrivit i din fråga tror jag du har goda chanser att ogiltigförklara det genom att hävda svek. Du bör höra av dig till köparen så snart som möjligt och säga att du vill att avtalet ska återgå eftersom du blivit vilseledd. Om detta inte fungerar kan du skicka ett formellt kravbrev och i sista hand ta ärendet vidare till domstol. Innan du tar det vidare till domstol bör du dock rådgöra med en jurist då processen kan bli kostsam för dig.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor är du välkommen att höra av dig igen. Ifall du behöver hjälp av en jurist kan du anlita Lawlines juristbyrå.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare