Kan jag lämna tillbaka moderkortet köpt för en vecka sedan?

Hej det är så här min sambo har köpt ett moderkort till sin data o tydligen funkar det inte som det ska då det behövs uppdaterads då vi inte kan göra det själva så kontaktade vi företaget dom säger dom inte kan göra något då dom inte har en verkstad o vi kan inte byta ut det vad ska vi göra vi köpte det för lite mer en vecka sen ?

Mvh Henrik

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga vill ni lämna tillbaka ett moderkort då det inte är kompatibelt med övriga komponenter. Antagligen är det kompabiliteten med CPU:n som inte fungerar, och då måste ni mycket riktigt flasha (uppdatera) moderkortet genom att använda en äldre CPU. Detta är relativt riskfritt, men kräver som sagt tillgång till en äldre CPU, och det finns även en mindre risk att något går fel, vilket inte täcks av någon garanti.

Har ni köpt moderkortet via nätet har ni alltid 14 dagars ångerrätt. (2 kap 10 § distansavtalslagen). Det innebär att du kan meddela butiken om att du ångrat dig. Då du inte använt moderkortet så förmodar jag att det inte på något vis skadats och att inga tillbehör eller lådor slängts. Ni bör meddela butiken direkt om att ni vill lämna tillbaka moderkortet.

Har ni köpt moderkortet i butik finns ingen lagstadgad ångerrätt, dock erbjuder många butiker detta i alla fall. Jag skulle kolla med butiken eller på kvittot och kontrollerat om det finns något "öppet köp" eller liknande. Finns inte detta går det inte att lämna tillbaka moderkortet. I detta fall är er möjlighet att se om ni hittar en äldre billig CPU som fungerar med moderkortet för att uppdatera detta.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare