Kan jag kräva tillbaka pengarna om avhjälpandet dröjer?

Hej! Jag köpte ett par vinterskor , till ordinarie pris den 5:e februari 2021, när jag väl kom hem och provade skorna då upptäckte jag att sulan på en av skorna hade släppt i limningen så jag gick tillbaka till butiken dagen efter och försökte reklamera dem men det gick inte säljaren med på utan hon sa att dem kunde lämna in dem på lagning men eftersom skomakaren hade redan varit där så var jag tvungen att vänta i en vecka innan han hämtar grejerna på lagning. Då sa jag till säljaren att det är nu det är kallt och jag vill kunna använda mina skor direkt. Då skrev hon en liten lapp att jag kunde lämna in dem på lagning vid ett senare tillfälle när det blir lite varmare . Den 20:e februari 2021 gick jag tillbaka till butiken igen och sa att jag ville reklamera mina skor eftersom dem hade släppt på ett ställe till + en söm hade släppt, men då skulle hon skicka in skorna på bedömning om det verkligen var en reklamation och lovade att dem kunde laga dem oavsett. Vad är det som gäller? Kan jag kräva tillbaka mina pengar istället? jag är rädd för att dem kommer att släppa igen när jag börjar använda mina skor nästa säsong eftersom jag misstänker att skorna var dåligt limmade vid tillverkning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan jag kräva tillbaka pengarna om jag inte litar på affärens avhjälpande?

Jag utgår i frågan ifrån att du är konsument (privatperson) som handlat i butik, vilket gör konsumentköplagen tillämplig.

För att kunna få dina pengar tillbaka och häva köpet av skorna, krävs att det föreligger ett fel på varan i juridisk mening. Du nämner att olika delar på skorna har släppt med tiden. Skor är ägnade att användas och ska inte ha sömmar som släppt, och man kan som köpare av skor förutsätta att man ska kunna använda dem direkt vid köp och inte behöva gå runt med blöta fötter i vintertider. Fel kan därmed anses föreligga (16 § KkL).

Ett fel som visar sig inom ett halvår från det att du köpte skorna och tog hem dem, faller på försäljaren. Du har som köpare därmed en rätt (då det gått mindre än ett halvår) att få avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller pengarna tillbaka (22 § KkL). Affären har i ditt fall försökt avhjälpa problemet genom att erbjuda skräddare, men med tanke på att skorna fortsätter att släppa och att det tar långt tid att avhjälpa problemet från att du klagade första gången, så kan det innebära väsentlig olägenhet för dig som köpare och du kan få rätt att häva köpet istället eller kräva prisavdrag (26 § KkL).

Du nämner att du misstänker att skorna inte kommer gå att laga då de inte motsvarar den standard du antog att de skulle ha. Du nämner vidare ett behov av skorna i vintertider, och att du tror att de kommer att gå sönder nästa säsong också. Jag anser därmed att felet på skorna kan vara av väsentlig betydelse för dig, och du kan därmed ha rätt att häva köpet (29 § KkL).

Sammanfattning

Fel på skorna föreligger i juridisk mening, vilket aktualiserar möjlighet till att få pengarna tillbaka (häva köpet). Då felet verkar vara av väsentlig betydelse för dig, samt att avhjälpandet dröjer mycket, har du goda möjligheter att kunna få till stånd en hävning. Om inte, kan det bli aktuellt att se över möjligheterna till prisavdrag (28 § KkL).

Jag rekommenderar dig att ta kontakt med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information i ärendet. Det kan finnas många faktorer som spelar roll i en sådan situation, och jag kan endast utgå ifrån det som du har angivit i frågan.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare