FrågaKÖPRÄTTKöplagen28/01/2019

Kan jag kräva tillbaka en valp som jag sålt om jag misstänker att köparen missköter valpen?

Hej!

I torsdags sålde jag en valp. Familjen verkade vara trevliga och mycket intresserade att köpa valpen så fort som möjligt. Jag var lite misstänksam men de verkade vara okej. Dagen efter blev jag kontaktad av en person som känner dem och berättade massa saker som inte var bra. Att de är tunga missbrukare att de lämnar valpen själv i buren när de går någonstans att de hotar och bråkar med folk. De blev tom anmälda för massa saker. Jag vet inte om det stämmer. Har ringt dem men de säger att allt detta inte stämmer och att valpen har det bra. Samtidigt, när vi skrev på avtalet sa dem att kvinnan var sjukskriven och att hon har all tid i världen. Nu fick jag info att hon är arbetslös och för lat för att jobba. De har undanhållit denna information. Har jag rätt att kräva valpen tillbaka?

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag förstår att detta är en mycket jobbig situation. Vid ett köp så har köparen två viktiga skyldigheter: att betala och medverka till köpet. Vad jag kan utläsa ur frågan så har båda dessa skyldigheter uppfyllts och därför kan du inte häva köpet på grund av att de har brustit i någon av dessa skyldigheter. Det faktum att hon är arbetslös och inte sjukskriven, som hon själv sa muntligen, är inte en heller en grund för att ogiltigförklara avtalet. Är du orolig för att det är fråga om någon sorts djurplågeri så rekommenderar jag att du hör av dig till polisen.

Jag förstår att detta inte är det svar du vill höra, men eftersom köpet har gått igenom så finns det tyvärr inte så mycket som du rättsligt kan göra.

Vänligen,

David GardellRådgivare