FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/07/2020

Kan jag kräva fullgörelse av genomfört köp om säljaren ångrar sig?

Hej!

Köpt en vara på köp och sälj sida. Betalade med swish, hon packade det och lämnade på altan för min man skulle hämta den lite senare. 20 minuter senare skrev hon att hennes släkt ville ha vara och hon betalar tillbaka.. Jag sa att jag vill ha varan som jag betalade för. Vad säger lagen? Vad göra om hon vägrar ge mig varan? Med vänliga hälsningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar kommer jag att utgå från att ett giltigt avtal har ingåtts mellan er. Dessutom kommer jag att utgå från att både du och säljaren vid köpet av varan har handlat i egenskap av privatpersoner. Det här gör att köplagen (KöpL) blir tillämplig i er situation (1 § KöpL). Med tanke på att den här lagen är dispositiv gäller den endast om inget annat är avtalat. Utifrån din fråga har ni avtalat om att den köpta varan ska finnas tillgänglig för avhämtning på säljarens altan.

Kan säljaren ångra köpet?

För det första har du och säljaren ingått ett avtal vilket gör att det inte ska frångås eller brytas enligt rättprincipen om att avtal ska hållas. Om säljaren inte levererar varan enligt ert avtal och det inte beror på dig eller något förhållande på din sida ses det som dröjsmål vid avlämnande av varan. Det här gör att du som köpare får kräva fullgörelse eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd av säljaren (22 § KöpL).

Kan köparen kräva fullgörelse?

Som huvudregel har säljaren en skyldighet att fullgöra köpet om du som köpare kräver det, det vill säga leverera varan till dig. Det finns undantag om det skulle föreligga hinder för säljaren som denne inte kan övervinna eller om fullgörelse skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet (23 § KöpL). På så sätt krävs det att det skulle vara omöjligt för säljaren att leverera varan till dig eller att det skulle krävas orimliga ekonomiska uppoffringar för henne. Att det här skulle vara fallet i din situation är inte särskilt troligt.

Slutsats

Slutligen har inte säljaren möjlighet att ångra ert köpeavtal och du har rätt att kräva fullgörelse. Jag föreslår därför att du försöker komma överens om en lösning tillsammans med säljaren.

Hoppas att du har fått din fråga besvarad och om du har fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig.

Med vänliga hälsningar,

Izabella Bugsby de la VargaRådgivare