Kan jag kräva att kunden betalar fakturan?

Hej,

Vi har en kund som har råkat ut för ett bedrägeri genom att en utomstående person beställt en vara från oss genom dem och hämtat ut på ett utlämningsställe.

Kunden har inte fått varan och vi får då inte heller betalt.

De har bestridit fakturan till oss pga. detta.

Allt är polisanmält men polisen har lagt ner ärendet pga. att de inte får tag i den skyldige.

Vad har vi för rätt att driva in fakturan från kund? Har vi någon rätt eller hamnar vi i kläm?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag förstod din fråga, har kunden inte tagit ut varan, och någon annan har hämtat ut varan i dennes ställe.

Risken för en vara går över på kunden så snart denne har fått varan i sin besittning. Detta innebär att kunden inte kan stå för en kostnad om denne över huvud taget inte har fått varan i sina händer.

Då ärendet är nedlagt, eftersom den skyldige inte kan hittas, rekommenderar jag att ni vänder er till ert eventuella försäkringsbolag för att reda ut situationen, då det blir väldigt svårt att driva fakturan till kunden i frågan.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare