FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/08/2019

Kan jag kräva att få ta del av försäljningen av min tidigare sambos lägenhet?

Hej!

Min fråga, min x sambo köpte en lägenhet i maj 2003, 800.000, jag kom in som sambo i juli. Vi bodde samman tills 2016 då såldes lägenheten för 2.5 miljoner.

Då vi bodde tillsammans i alla år, har jag laglig rätt att kräva " min del" ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att utgå från sambolagen (SamboL). Jag kommer börja med att förklara vad som ska delas lika mellan sambos om samboförhållandet tar slut. Sen kommer jag att anpassa det till din situation.

Bara den egendom som har köpts för gemensam användning ska ingå i en bodelning

Endast den egendom som utgör samboegendom ska delas mellan samborna i en bodelning, 8 § SamboL. Samboegendom innebär gemensam bostad och bohag som har köpts eller skaffats på annat sätt med avsikten att det ska användas av samborna gemensamt, 3 § SamboL.

Det framgår inte av din fråga om lägenheten köptes med avsikten att den skulle användas gemensamt av dig och din tidigare sambo. Jag kommer därför att kort beskriva båda situationerna.

Om lägenheten köptes med avsikten att den skulle användas gemensamt, så är den samboegendom

Om lägenheten köptes med avsikten att den skulle användas gemensamt av dig och din sambo, så ingår den i er samboegendom. Lägenheten (eller värdet av lägenheten) ska då delas lika mellan dig och din sambo vid en bodelning.

Om lägenheten inte köptes med avsikten att den skulle användas gemensamt, så är den inte samboegendom

Om lägenheten köptes utan att avsikten var att ni skulle använda lägenheten gemensamt, så är lägenheten inte samboegendom. Om lägenheten inte är samboegendom ska den alltså inte ingå i en bodelning när ert samboförhållande tar slut. Det skulle tyvärr innebära att du inte har rätt att kräva någon del av det som lägenheten såldes för.

En bodelning mellan sambos måste begäras

Om du i framtiden skulle behöva göra en bodelning efter att ett samboförhållande tagit slut, så är det viktigt att veta att en bodelning för sambos måste begäras. En begäran om bodelning ska göras inom ett år från det att samboförhållandet upphört, 8 § andra stycket SamboL.

Om du har ytterligare funderingar är du varmt välkommen att ställa fler gratisfrågor här på Lawline. Du kan också vända dig till Lawlines duktiga och erfarna jurister. Det bokar du här!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Jenny VibergRådgivare