Kan jag kräva att få mitt arv om ett år om jag avstår från det nu, till förmån för min fars änka?

Hejsan... nu är det så att min far gick bort för ett tag sedan. Hade inte så mycket kontakt med han. Har nu haft kontakt med hans änka ( inte min biologiska mamma). Det har varit bouppteckning, jag har själv inte fått några papper hem skickade, men enligt henne så handlar min arvslott om ca 400000. Min tanke var ge henne något år att betala ut mig. Men hon har skickat ett papper till mig där det står att jag avstår mitt arv. Arvdbalbken 3:9. Om jag skriver på detta. Kan jag då kräva min lott om ca ett år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Först av allt vill jag beklaga din förlust.

Jag utgår från att du är din fars enda barn, eftersom du inte nämner att han hade fler barn.

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar.

Du kan inte få ut ditt arv om ett år om du skriver på pappret

Svaret på din fråga är nej – om du skriver på pappret om att avstå ditt arv enligt 3 kap. 9 § i ärvdabalken kan du inte kräva att få ut ditt arv om ett år.

Jag kommer nu att förklara vad det beror på.

Som särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv direkt

Du kallas för särkullbarn eftersom du inte är gemensamt barn till din far och hans änka, utan enbart barn till din far. Som särkullbarn har du rätt att få ut ditt arv efter din far direkt efter hans död (3 kap. 1 § första stycket ÄB). Gemensamma barn behöver däremot vänta till den andra förälderns död innan de kan få ut sitt arv.

Innebörden av regeln i 3 kap. 9 § ärvdabalken är att du som särkullbarn väljer att vänta till efter din fars änkas död med att få ut arvet efter din far, trots att du har rätt att få ditt arv nu. Du avstår därmed från att få ut ditt arv nu till förmån för henne.

Ditt val handlar om när du ska få ut ditt arv

Du har två alternativ att välja på i nuläget – att skriva på pappret eller inte.

Skriver du på pappret väljer du därmed att vänta med att få ut arvet till efter din fars änkas död, till förmån för henne. Då har du rätt till ett så kallat efterarv, en viss andel av de tillgångar som finns kvar när hon dör (3 kap. 9 § och 3 kap. 2 § ÄB). Du kan alltså inte räkna med att få ut ditt arv om ett år i det här fallet.

Skriver du inte på pappret ska du få ut ditt arv inom en snar framtid, i samband med att arvet efter din far skiftas (3 kap. 1 § första stycket ÄB).

Ta hjälp av en jurist för att se till att du inte går miste om något

Jag vill råda dig att prata med en jurist inom familjejuridik för att få klarhet i vad du bör tänka på i din specifika situation och för att undvika att du går miste om någonting.

Inte minst bör du låta en jurist titta på det papper som du har fått innan du skriver på det, om det är något som du överväger att göra.

Det är viktigt att du är fullt införstådd med vad dina olika alternativ innebär och vad de kan få för konsekvenser, så att du inte behöver ångra dig i efterhand.

Sammanfattning

Du kommer inte att kunna få ut arvet efter din far om ett år om du skriver på det papper som din fars änka har skickat till dig. Det beror på att du därmed tillfälligt avstår från ditt arv till förmån för henne, vilket innebär att du behöver vänta till efter hennes död innan du får ärva din far.

Som nämnt vill jag råda dig att prata med en jurist så att du får hjälp med att förstå din situation och att fatta ett beslut som blir bra för dig.

Avslutningsvis vill jag tipsa dig om att Lawline har en egen juristbyrå som du kan vända dig till för kvalificerad rådgivning. Du kan boka en tid med våra jurister via hemsidan eller kontakta byrån via mail på info@lawline.se.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare