Kan jag köpa en bil under skilsmässoprocessen?

Hej. Hur funkar det. Vi skrev på skilsmässan för 4 dagar sedan.

Jag måste ha en bil. Kan jag köpa det i mitt namn nu under denna process?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilken egendom ingår i bodelningen?

När ett äktenskap upplöses ska som utgångspunkt en bodelning förrättas. Bodelningen ska göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dagen då talan om äktenskapsskillnad väcktes, dvs den dag då ansökan om äktenskapsskillnad inkom till tingsrätten. Detta kallas för den kritiska tidpunkten. I bodelningen är det alltså värdet av egendomen vid den kritiska tidpunkten som beräknas även om egendomsförhållandena skulle ändras senare (9 kap. 1-2 § ÄktB). Det innebär att du kan köpa en egen bil efter att talan om äktenskapsskillnad väcktes utan att den kommer ingå i bodelningen.

Vad händer efter den kritiska tidpunkten?

Efter den kritiska tidpunkten är du dock fortsatt redovisningsskyldig gentemot din make (9 kap. 3 § ÄktB). Det innebär att man är skyldig att visa på vilket sätt sin egendom påverkats efter den kritiska tidpunkten. Om du köper en bil minskar dina tillgångar sannolikt gentemot hur de var under den kritiska tidpunkten, men bodelningen ska alltså beräknas utifrån värdet vid den kritiska tidpunkten och därför är du redovisningsskyldig för hur din egendom förändras från den kritiska tidpunkten till dess att bodelningen förrättats.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare