FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/06/2020

Kan jag komma in i USA trots att jag dömts för innehav av marijuana?

Kan jag komma in till USA trots att jag har en prick i registret för innehav av marijuana?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sverige omfattas av Visa Waiver Program vilket innebär att medborgare från vissa länder (inklusive Sverige) får resa in i USA utan visum. Det krävs dock ett inresetillstånd vilket man får genom att göra en så kallad ESTA-ansökan. Mer information om Wisa Waiver Program finns på U.S. Embassy in Sweden's hemsida. En ESTA-ansökan görs på Department of Homeland Security's officiella hemsida.

När en ESTA-ansökan görs måste man besvara ett antal frågor, däribland frågan om man någon gång har brutit mot någon lag som rör innehav, användning eller distribution av olagliga droger. Eftersom du har dömts för innehav av marijuana, som är en olaglig drog, kommer du alltså att behöva svara ja på denna fråga. Det finns därför en risk att du inte kommer att beviljas inresetillstånd.

Skulle det vara så att du inte beviljas inresetillstånd kan du istället ansöka om turistvisum. Då kommer du få komma på en intervju till den amerikanska ambassaden och efter det kommer de besluta om du får visum eller inte. Mer information om hur du ansöker om visum hittar du via USA:s ambassads hemsida.

Sammanfattning

Det finns en risk att du inte får resa in i USA på grund av du dömts för innehav av marijuana, men det är svårt för mig att svara på hur stor denna risk är. Skulle du nekas inträde via ESTA-ansökan kan du dock istället ansöka om turistvisum. Tänk på att göra ESTA-ansökan i god tid innan du planerar att resa till USA så att du hinner ansöka om turistvisum om du får avslag på ESTA-ansökan.

Hoppas svaret har varit till hjälp! Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem till oss här på Lawline.

Mvh

Sanna WallRådgivare