Kan jag hindra min frus kompis från att besöka vår bostad trots att min fru samtycker till besöket?

Hej! Jag och min fru bor i lägenhet, med två barn. Vi äger lägenheten tillsammans. Min frus kompis kommer ofta hem till oss. Men pga. olika anledningar vill jag inte att kompisen ska komma hem till oss längre. Kan jag hindra henne från att besöka oss (även om min fru vill ha besök)?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan hindra din frus kompis från att komma hem till er gemensamma bostad trots att din fru samtycker till besöket. Din fråga aktualiserar regler i brottsbalken (BrB). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

Vad krävs för att en handling ska räknas som ett hemfridsbrott?

Din frus kompis kan ha gjort sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap. 6 § första stycket BrB). Man kan dömas för hemfridsbrott om man;

- olovligen

- intränger eller kvarstannar

- i annan persons bostad.

Jag kommer att behandla de olika förutsättningarna (rekvisiten) för att handlingen ska vara straffbar under rubrikerna nedan.

Din frus kompis måste intränga eller kvarstanna i bostaden

Din frus kompis måste alltså antingen intränga eller kvarstanna i bostaden. Att intränga innebär att ta sig in i bostaden genom ett antingen ett fysiskt eller psykiskt hinder. Om du klart och tydligt har sagt till din frus kompis att denne inte får vara i huset måste det ändå betraktas som ett uttalat förbud och därmed ett psykiskt hinder. Att kvarstanna innebär helt enkelt att stanna kvar i bostaden. Om din frus kompis olovligen stannar kvar i bostaden efter att du uppmanat denne att lämna så innebär det att denne kvarstannar i er bostad.

Din frus kompis måste göra detta olovligen

Det räcker inte att bara intränga eller kvarstanna i bostaden utan detta måste dessutom ske olovligen. Huruvida det sker olovligen eller inte avgörs av viljan hos den som bor i huset. Av din fråga framgår att du och din fru har en gemensam bostad. Du skriver att du inte vill ha hennes kompis i er gemensamma bostad medan din fru vill det. Frågan är då vems vilja som ska tillmätas betydelse vid bedömningen av om det har skett olovligen eller inte. I ett gammalt rättsfall från 1944 (NJA 1944 s. 27) slog Högsta domstolen fast att om någon som inte bor i lägenheten kvarstannar där mot en av bostadsinnehavarnas vilja vid gemensam bostad kan det vara olovligt, även om någon annan av innehavarna samtycker till att personen är kvar. Även om rättsfallet är gammalt verkar rättsläget inte ha förändrats i den frågan. För dig innebär detta att även om din fru samtycker till att hennes kompis befinner sig i er gemensamma bostad så spelar det ingen roll om du (som ju också bor där) inte vill att hennes kompis ska befinna sig där. Din frus kompis anses då alltså befinna sig i er bostad olovligen.

Din frus kompis måste ha uppsåt

För att din frus kompis ska kunna göras skyldig till hemfridsbrott krävs det att denne har uppsåt till brottet (1 kap. 2 § första stycket BrB). Detta innebär att din frus kompis måste ha en avsikt att intränga eller kvarstanna i er bostad och att denne är medveten om att du inte vill det. Om du klart och tydligt har sagt till din frus kompis att hon/han inte får vara i ert hus så måste denne anses vara medveten om att du inte vill ha denne där. Om din frus kompis trots din tillsägelse fortsätter att stanna kvar i er bostad har denne uppsåt i sin handling.

Du kan ha rätt till nödvärn

Man har alltid rätt att säga åt gäster att de ska lämna ens bostad. Om en person vägrar lämna ens bostad efter tillsägelse, har man rätt att använda våld för att avlägsna personen s.k. nödvärn (24 kap. 1 § andra stycket fjärde punkten BrB). Nödvärn innebär att det under vissa situationer kan vara tillåtet att begå en annars brottslig handling. För att handlingen ska vara rättfärdigad får den inte vara uppenbart oförsvarlig. Man kan alltså inte använda sig av hur mycket våld som helst för att avlägsna en person (man kan t.ex. ha rätt att putta/dra personen ut ur lägenheten om personen vägrar lämna bostaden). Vid bedömningen beaktas angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt. Desto allvarligare angrepp du utsätts för, desto mer våld kan du använda för att försvara dig. Man har bara rätt till nödvärn under tiden som angreppet pågår, d.v.s. så länge personen är kvar i bostaden. Efter att personen har lämnat bostaden har man därför ingen nödvärnsrätt. Det finns heller aldrig rätt till s.k. preventivt nödvärn, d.v.s. att man försvarar sig i förväg för att man vet eller misstänker att personen kommer att göra något.

Sammanfattning och råd

Det är möjligt att din frus kompis har gjort sig skyldig till hemfridsbrott genom att vägra lämna er gemensamma bostad. Att din fru samtyckt till besöken föranleder ingen annan bedömning. Utifrån din beskrivning är det svårt för mig att avgöra om din frus kompis har gjort sig skyldig till hemfridsbrott då jag tyvärr saknar tillräckligt med information för att kunna göra en fullständig bedömning av din situation. Har du sagt till din frus kompis att du inte vill att denne ska komma hem till er? Enligt min bedömning skulle din frus kompis kunna göra sig skyldig till hemfridsbrott om denne är medveten om att du inte vill ha denne i er gemensamma bostad men trotsar detta ändå. Under tiden som din frus kompis vägrar att lämna din bostad har du rätt att försvara dig i viss mån. Om du hamnar i en liknande situation igen skulle jag råda dig att ringa polisen då det rör sig om ett pågående brott. Du kan då få hjälp från polisen i stället för att försöka få personen att lämna på egen hand.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare