Kan jag häva köpet på grund av förlängd leveranstid

Hej!

Jag beställde en soffa för mindre än 14 dagar sedan (2020-10-16), på hemsidan stod det 3 månaders väntetid och väl på plats i butiken så uppgav säljaren att de skulle dröja ytterligare några veckor till (mitten av feb). Vilket jag var okej med och valde därför att genomföra köpet. Två dagar senare får jag ett sms om att leveransen kommer bli fördröjd ytterligare 1 vecka, vilket gjorde att jag som köpare inte var så intresserad utav att få vänta så länge med tanke på att jag redan vid köpet skulle få vänta längre än väntat. Jag tittade igenom orderbekräftelsen som säljaren skickat med och läser då att det inte är öppet köp på specialbeställda varor samt att de inte ger ut någon ekonomisk ersättning för ytterligare försening pga. corona (vanligtvis är en leverans på soffa mellan 6-8 veckor står det i deras papper). Jag ringde butiken och säljaren säger att de inte kan häva köpet även att leveransen är 4 månader bort, vilket gör mig besviken då jag varken får ersättning för sen leverans eller kan häva köpet trots den långa väntetiden. Jag sa att jag förstod om de hade börjat med min specialbeställning men med tanke på den långa väntetiden undrade jag därför om jag ändå hade rätten att få häva köpet då jag inte var informerad om att leveransen kunde skjutas upp längre än vad säljaren och jag kom fram till i butiken. Kan jag häva köpet eller måste jag vänta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du är en konsument och du har köpt soffan som ska tillverkas av en näringsidkare och därmed blir konsumentköplagen (KKöpL) tillämplig.

Att utgå ifrån informationen som du har skrivit så vid tidpunkten då du ingick avtalet med företaget så var leveranstiden till mitten av februari. Sedan fick du ett sms om att det kommer ta ytterligare en vecka för att få soffan levererad. Sedan att det finns en punkt i avtalet där ekonomi ersättning inte är tillämpar vid förseningar på grund av corona. Frågan blir dock om meddelandet om en veckas förlängd leveranstid går att anse som dröjsmål.

Vad ses som ett dröjsmål?
Näringsidkarens (företagets) dröjsmål regleras i 9 § KKöpL, och ett dröjsmål är om varan inte avlämnas eller avlämnas försent som inte beror på köparen. Sedan också att dröjsmålet inte beror på något som är bortom näringsidkarens kontroll, som exempel att dröjsmålet beror på att leverantören av en viss reservdel har gått i konkurs och inte kan leverera. När det ska göras en bedömning vad som skall anses vara dröjsmål anse vad som ligger inom skälig tid. Enligt kan förarbete (Prop 1989/90:89 s 73) kan en timme efter bestämd leveranstid anses som dröjsmål.

I ditt fall:
vid avtalstidpunkten var leveranstiden tiden på tre månader och några veckor och sedan blev leveranstiden flyttad en vecka och därmed bör det anses att företaget ligger i dröjsmål. Då att säljaren ligger i dröjsmål och du har rätt till påföljder (10 § KKöpL). Sedan för att ha rätt till påföljderna måste du ha reklamerat inom skälig tid (15 § KKöpL) och enligt konsumentverket är inom 2 månader skälig tid.

Du har rätt att:

Kräva fullgörelse, att de levererar soffan, dock inom vissa gränser (12 § KKöpL)Hålla inne betalningen (11 § KKöpL) Häva köpet (13 § KKöpL)Eventuell ersättning av kostnader (14 § KKöpL)

I ditt fall så vill du häva köpet och det ställs högre krav för att konsumenten ska kunna häva köpet. Det som krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för köpet och att det skulle vara ett skäl att du inte hade ingått avtalet från början. Sedan om det är en specialbeställd (alltså att den är specialtillverkad för just dig och andra kunder kan inte beställa den) soffa så krävs det också att säljaren har haft en insikt att det är av väsentlig betydelse för dig som köpare.

Min bedömning och rekommendation
Företaget bör vara i dröjsmål på grund av en extra veckas leveranstid och du bör ha rätt till reklamation och eventuellt kunna häva köpet. Dock ska det poängteras att jag inte besitter all väsentlig information som krävs för att göra en korrekt bedömning och har bara att utgå ifrån den informationen som du har skrivit. Min rekommendation är att du kollar köpeavtalet och kollar villkoren sedan kontaktar företaget och säger att du vill reklamera soffan på grund av deras dröjsmål. Det är du som behöver bevisa att det är väsentlig betydelse för dig. Sedan om ni inte skulle komma överens så kan du kontakta den allmänna reklamationsnämnden (ARN). Då kan ARN pröva ditt ärende kostnadsfritt och eventuellt hjälpa dig. Mer information hittar du här.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare