Kan jag häva ett avtal gällande rapportering varje månad, efter att jag har köpt en katt?

Hej!

Jag köpte en kattunge av en privatperson som till synes var väldigt ordentlig av sig. Vi kom överens om att de skulle få uppdateringar på kattungen 1 gång i månaden under kattens första år hos oss och skrev även kontrakt på detta. Den avtalade konsekvensen för kontraktbrott är att hon tar tillbaka katten utan att vi får några pengar tillbaka.

Nu har hon krävt uppdateringar via sms varannan vecka och kräver svar inom 48 timmar, även på julafton, och hotar med att hon ska hämta tillbaka katten om detta inte följs. Vill även påpeka att det inte finns någon som helst anledning för detta beteende då katten har fått sina veterinärbesök inom rätt tidsram, är väldigt älskad och väl omhändertagen, och trivs väl hos oss.

Efter hennes agerande är jag inte särskilt sugen på att ha någon kontakt med henne över huvud taget. Måste jag skicka uppdateringar varje månad, eller finns det något sätt att häva kontraktet (och kontakten) på tidigare än ett år?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När två privatpersoner handlar med varandra är köplagen tillämplig. Det ska också tilläggas att husdjur i juridisk mening är lös egendom, se 1 kap 1 § jordabalken.

Rent köprättsligt har ni båda fullgjort era prestationer. Det vill säga du har fått din katt och den förra ägaren har fått sina pengar. Problemet uppstår i det avtal ni har skrivit.

Hur ett avtal tolkas

Grundidén med avtal är att de ska hållas. Det står visserligen fritt för avtalsparterna att avtala hur de vill och om vad de vill, så länge det inte är olagligt. När en tvist gällande ett avtal uppstår, är det mer än endast texten i avtalet som får betydelse.

Det blir avgörande att titta på parternas avsikt med avtalet. I ditt fall är det i första han fråga om att säljaren vill sälja en katt och du vill köpa en katt. Det framgår även av avtalet att ni båda är angelägna om att katten ska må bra, därav den avtalade rapporten varje månad. För att avtalet ska efterföljas framgår det att säljaren kan ta tillbaka katten, detta utan att återbetala den summa du betalade på.

Här har vi alltså tvistefrågan: Du har följt din del av avtalet. Nu vill säljaren ställa upp nya krav i efterhand. De kan hon absolut inte göra. Du har ingen skyldighet att följa hennes nya krav.

Avtalspunkten att hon kan ta tillbaka katten utan att betala tillbaka köpeskillingen, är ett starkt skevdelat villkor. Det är helt enkelt orimligt, vilket gör att det kan gå att ogiltigförklara den formuleringen med stöd av 36 § avtalslagen.

Du skriver att katten mår bra och att du sköter den som du ska. Det finns ingen anledning för säljaren att återkalla köpet till följd av brister i vårdnaden.

Om hon vill återkalla köpet till följd av att du inte rapporterar, blir det i stället själva rapporteringen som hon åberopar som brist. Om du följer rapporteringen varje månad har du inte gjort något fel. Avsikten med avtalet var ju från båda sidor att katten ska må bra. Du har betalat för katten, sköter den bra och den bor hos dig. Det blir förmodligen svårt för säljaren att kräva tillbaka katten. Att vända sig till en domstol i frågan, blir både en lång och kostsam process.

Sammanfattning

Säljaren kan absolut inte komma med nya rapporteringskrav i efterhand. Avtalet tar sikte på att katten ska må bra. Det framkommer att katten mår bra och att allt fungerar som det ska. Det finns ingen anledning för säljaren att återkalla köpet. Villkoret i avtalet om att hon kan ta tillbaka katten utan att lämna tillbaka köpeskillingen, är starkt skevdelat. Du kan antigen fortsätta att rapportera året ut. Om du i stället vill få ett avslut med säljaren rekommenderar jag dig att vända dig till våra jurister på Lawline för att ogiltigförklara avtalet.

Björn LotoftRådgivare