Kan jag hålla undan pengar från en bodelning?

Kan jag skänka en större summa pengar till vårt vuxna barn i syfte att min man inte ska få del av mina sparade pengar vid skilsmässa?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan hålla undan pengar från en bodelning genom att ge de till ert barn.

Om ni redan bestämt er för att skiljas ska ni gemensamt ansöka om att äktenskapet ska avslutas vid tingsrätten där ni bor (14 kap 1 § äktenskapsbalken - ÄktB). När ert äktenskap är avslutat delas era saker och pengar upp genom en bodelning (9 kap 1 § ÄktB).

Allt ni äger ska ingå i bodelningen

Utgångspunkten är att varje make själv får bestämma över sin egendom och själv ansvarar för sina skulder (1 kap 3 § ÄktB) men när det gäller bodelning så ska allt ingå i bodelningen (10 kap 1 § och 7 kap 1-2 § ÄktB).

Det är tidpunkten för när ni gick till tingsrätten för att avsluta ert äktenskap som används för att bestämma vad som ska ingå i bodelningen (11 kap 2 § ÄktB). Så som era egendomsförhållanden ser ut dagen för stämningsansökan är alltså avgörande för bodelningen. Däremot finns en regel som är till för att förhindra ena parten att göra sig av med stora tillgångar innan delningen är gjord. Om man minskar sin förmögenhet med mer än ca 10% blir man skyldig att kompensera andra parten med motsvarande vad man hade innan man gjort sig av med pengarna (11 kap 4 § ÄktB).

Sammanfattningsvis bedöms din egendom utifrån hur den var vid tiden för inlämnandet av stämningsansökan. Om den minskats mer än ca 10% kommer den bedömas utifrån hur den var före du potentiellt satt över pengar till ert barn. Då måste du kompensera för det.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga

Vänligen,

Maya HempelRådgivare