FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag31/10/2021

Kan jag ge rabatt vid nyemission?

Kan man ge rabatt till aktieägare som tecknat sig i en nyemission och om man gör ännu en nyemission dvs om de kan få rabatt på denna om de tecknar sig. Är ett privat AB.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om nyemissioner finns i aktiebolagslagen (ABL). Huvudregeln är att aktieägarna har företrädesrätt till de emitterade aktierna i förhållande till sitt innehav (13 kap. 1 § ABL). Teckningskursen ska ingå i beslutet om nyemission, och det är alltså upp till stämman att besluta om nyemissioner med rabatt (13 kap. 4 § ABL). Det går dock inte att ha olika teckningskurser vid en och samma emission. Om du vill göra en riktad emission till de som tecknat den föregående emissionen krävs det 2/3 majoritet på stämman (13 kap. 2 § ABL). Det finns dock en risk att ett sådant beslut kan klandras, ifall beslutet är ägnat att ge en otillbörlig fördel till vissa av aktieägarna (7 kap. 47 § ABL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare