Kan jag ge bort min bostadsrätt innan skilsmässa så min fru inte får ta del av den?

Hej. Jag har varit gift i 10 år men vårt förhållande blir bara sämre. Vi bor i en bostadsrätt och min fråga lyder så här. Kan jag ge bort min lägenhet som gåva till min far? Skulle det gå så långt att vi går skilda vägar så vill jag inte att min fru tar del av lägenheten.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att besvara din fråga med hjälp av reglerna i äktenskapsbalken (ÄktB).

Utgångspunkten är att en bodelning ska göras utifrån de egendomsförhållanden som förelåg den dag då talan om äktenskapsskillnad väcktes (ÄktB 9 kap. 2 § första stycket). Men har du gett bort din bostadsrätt inom tre år innan talan om äktenskapsskillnad väckts, och utan din frus samtycke till detta, så kommer din frus andel vid bodelningen beräknas vara så stor som om denna gåvan inte hade skett, och din del minskas med lika mycket (ÄktB 11 kap. 4 § första stycket).

Om du ger bort din bostadsrätt (utan din frus samtycke) inom tre år innan äktenskapsskillnad väcks kommer det alltså läggas till ett belopp så att slutresultatet blir detsamma som om du inte givit bort bostadsrätten. Det ska dock konstateras att din fru då inte får ta del av bostadsrätten, men blir kompenserad för dess värde.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Har du fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar

Henrik ÅkessonRådgivare