Kan jag förhindra fullföljande av skilsmässa?

Hej!

Jag går igenom skilsmässa pågår nu under betänketid 6 månader Jag hade skrivit gåvobrev och äktenskapsförord till min man. Efter betbetänketid löpa ut. Jag vill inte skilja mig. Kan jag göra överklaga fullfölja skillmässaan? Jag vet att min man vill lämna begäran om att fullfölja skillmässaan. Vi gifte oss i 2009. Under betänketid jag kan inte bor hemma så jag flytta till lägenhet. Min man äger huset. Han har en ny kvinna kommer bor i huset nu. Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När betänketiden på minst sex månader löpt ut ska äktenskapsskillnad (skilsmässa) meddelas om någon av makarna begär det (5 kap. 3 § äktenskapsbalken). Det innebär att skilsmässan fullföljs om din man fortfarande vill skiljas och gör en begäran om äktenskapsskillnad. Att du inte vill skiljas innebär dessvärre inget hinder mot fullföljande av skilsmässan.

Görs ingen begäran inom ett år efter att betänketiden löpt ut faller målet. Vill någon av er ändå skiljas behöver en ny ansökan göras med eventuellt en ny betänketid.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare