FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt31/07/2021

Kan jag flytta utomlands med mitt barn?

Hej, kan jag flytta med min son som är 15år gammal till ett annat land, hans pappa bor inte i Sverige mer än 6 år och vi har ingen kontakt med honom? Mvh

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I din fråga så framgår det inte om du har ensam vårdnad eller gemensam vårdnad med din sons pappa och därmed kommer jag gå igenom vad som gäller för båda.

Gemensam vårdnad
När det kommer till gemensam vårdnad så är huvudregeln att samtycke krävs från den andra föräldern, speciellt när det är ingripande för barnets framtid. De stunder när samtycke inte behövs (6 kap. 11 § föräldrabalken och 6 kap. 13 § föräldrabalken). Att flytta utomlands är det beslut som anses vara väldigt ingripande för barnets framtid och därmed krävs det samtycke från den andra vårdnadshavaren.

Ensam vårdnad
Om du har ensam vårdnad så är du den enda vårdnadshavaren och det är vårdnadshavaren som fattar beslutet bl.a. vart barnet ska bo (6 kap. 11 § föräldrabalken). Alltså så har du rätt att flytta utomlands med din son om du har ensam vårdnad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.
Med vänliga hälsningar,

Lucas RasmussonRådgivare