Kan jag filma andra med dold kroppskamera?

Min mor har vid flertalet tillfällen under flera månaders tid blivit trakasserad och hotad av en granne på hennes bostadsområde. Jag undrar om lagen tillåter att hon har en kroppskamera på mig som hon kan starta om hon blir utsatt och om den får vara dold? Syftet är att skaffa bevis till en polisanmälan.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln är att varje individ har rätt att filma vad en vill och detta utan särskild tillåtelse. Huvudregeln inskränks emellertid i vissa fall enligt brottsbalken, BrB.

Inskränkning sker för situationer som anses utgöra kränkande fotografering alternativt ofredande. Att till exempel filma grannen utan tillåtelse när hen befinner sig inne i sin privata bostad kan utgöra kränkande fotografering enligt 4 kap. 6 a § BrB. Vidare kan det utgöra ofredande om grannen filmas på ett sätt som är ägnat att vara kränkande eller störande enligt 4 kap. 7 § BrB.

I din mors fall ska det mot bakgrund av det nämnda vara möjligt att ha en kroppskamera på sig som hon kan starta om hon blir utsatt och detta trots att den är dold. Detta eftersom jag, mot bakgrund av ovan, inte ser hur ett sådant agerande av henne skulle kunna utgöra kränkande fotografering eller ofredande.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare