Kan jag fällas för olaga hot om någon annan har hotat någon?

Kan jag bli dömd för ett hot om jag bara köpt ett påfyllningskvitto till någon och polisen kopplar kvittot till mitt kreditkort?

Dvs jag har inte hotat någon men personen som fick påfyllningskvitto eventuellt har gjort det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

jag uppfattar din fråga som att du köpt ett "påfyllningskvitto", sen har personen som fått "påfyllningskvittot" eventuellt ha hotat någon.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra för när man kan fällas för brott, särskilt olaga hot.

Din fråga regleras i brottsbalken (brb).

Olaga hot döms den som hotar annan med brottslig gärning på ett sätt som är ägnat att framkalla allvarlig rädsla för egen eller annans säkerhet till person, egendom, frihet eller frid (4 kap. 5 § brb).

För att begå olaga hot måste man själv ha hotat någon. Du kan inte fällas till ansvar för vad någon annan eventuellt har gjort.

hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare