Kan jag få vara ersatt när den är installerad?

Om jag köpt en blandare alt spotlights sen anlitar jag ett bolag som ska installera den och den fungerar i 3 månader sedan slutar den fungera vem ska jag ta detta med då? har bolaget som installerat den nått ansvar? eller måste jag betala igen för att produkten inte kommer från dem? och har bolaget jag köpte produkten från nått ansvar/betalningsskyldighet då jag får betala mer pengar för en ytligare installation som är produktens fel? hur göra jag här?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har förstått din fråga rätt är det produkten det är fel på, inte ett problem som uppstått på grund av installationen. Därför är det inte heller firman som installerade varan som är skyldiga att eventuellt ersätta någonting.

Eftersom det rör sig om en lös vara som du köpt av ett företag är konsumentköplagen (KköpL) tillämplig.

Är varan felaktig?

Innan jag kan svara på dina frågor måste vi först reda ut om varan räknas som felaktig i lagens mening. Detta kan vara bland annat om den inte stämmer överens med vad ni har avtalat om eller hur säljaren har marknadsfört den, eller om den på annat sätt avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta (16 § KköpL). Då jag inte vet mer om ert avtal eller säljarens marknadsföring väljer jag att kolla på om du med fog kunnat förutsätta att varorna slutat fungera efter 3 månader.

Avviker varan från vad du med fog kunnat förutsätta?

Blandare och spotlights är generellt någonting du har under en lång tid. Med tanke på att det krävdes en installation av en firma är det inte "mobila" spotlights det rör sig om. Troligen är de även kostsamma. Jag skulle därav säga att de definitivt avviker från vad du som köpare med fog kunnat förutsätta. Med andra ord är alltså varan enligt min bedömning helt klart felaktig. Med tanke på att felet uppkom efter endast 3 månader är även utgångspunkten att det fanns vid köpet (20a§ KköpL)

Vad innebär detta?

Att varan är felaktig medför att du kan kräva påföljder från företaget du köpte den av (22 § KköpL). Du måste dock meddela bolaget om felet (reklamera) inom skälig tid, vilket som tumregel är 2 månader (23 § KköpL).

De mest relevanta påföljderna för din del skulle nog vara anntingen omleverans (26 § KköpL), att du helt enkelt får nya varor, eller att häva köpet och få tillbaka pengarna mot att ge tillbaka varan (29 § KköpL).

För att täcka de extra utgifter du får för exempelvis en ytterligare installation kan du utöver de ovanstående påföljderna också kräva skadestånd (30 § KköpL). För att bolaget ska bli skadeståndsskyldig krävs att det faktum att de inte lämnat en felfri vara beror på ett hinder som bland annat varit utanför deras kontroll. I detta fall har jag dock svårt att se vad för hinder detta skulle kunna vara, då det helt enkelt verkar vara dålig kvalitet eller ett produktionsfel.

Mina råd till dig

Mina råd är följande: reklamera blandaren och spotlightsen till företaget som du köpt dem av, och förklara vad felet är. Om företaget inte kan avhjälpa felet själva; kräv omleverans, att få häva köpet eller den påföljd du vill. Om påföljden innebär några ytterligare utgifter för dig, som att avinstallera eller installera på nytt, tycker jag du även ska kräva skadestånd för detta.

Jag hoppas du fick svar på det du undrade, och att mitt svar är till hjälp.

Vänligen,

Ellinor Wåhlin DahlbergRådgivare