Kan jag få tillbaka pengarna för ett bokat hotell om UD avråder från icke nödvändiga resor och flyget ställts in pga. Corona-viruset?

Vi är ett gäng tjejer som bokat boende utomlands i maj. Nu när man ej rekommenderas att åka utomlands av UD samt att flyget ställt in resan, borde man ej ha rätt att få tillbaka pengarna för boendet man bokat då? Problematiken blir ju att vi ej får det vi betalat för. Boendet har dock kommit med förslag om ändrat datum men i denna situation känns den lösningen osäker och icke görbar i och med all ovisshet. Finns det något sätt vi på juridisk väg kan få hjälp med att få tillbaka pengarna för boendet?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det beror på vad som står i ert avtal

Då UD, precis som du skriver, har avrått från alla resor fram till och med den 15 juni 2020, så kan ni ha rätt att avboka ert boende och få tillbaka pengarna.

Det är då först och främst ert avtal med boendet och de avbokningsvillkor som står i avtalet som gäller, varför jag får hänvisa er att se över ert avtal och kontakta boendet.

Jag vet inte vad som står i ert avtal, men nu verkar det som att ni i och för sig redan varit i kontakt med boendet som önskar senarelägga er vistelse, vilket tyder på att ni kanske inte har bokat avbokningsbara hotellrum.

Då finns det tyvärr inte så mycket annat att göra. Hotellen har nämligen ingen skyldighet att ge er pengarna tillbaka, om de inte själva avbokar er vistelse.

Era alternativ

Om ni har en avbokningsmöjlighet, men hotellet vägrar, så kan ni kontakta Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Ni kan läsa mer om det här: https://www.hallakonsument.se/corona-dina-rattigheter/dina-rattigheter-som-konsument/coronaviruset-hotell-och-boende/.

En sista utväg är ett åberopande av force majeure, det vill säga en grund som gör det möjligt att häva ett avtal på grund av katastrofliknande händelser, men det har bedömts vara svårt och risken är att en sådan talan inte skulle vinna framgång, eftersom Corona-viruset inte anses vara likvärdig en naturkatastrof.

Några avslutande ord

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och hoppas att det löser sig för er!

Med vänliga hälsningar

Mattias TörnströmRådgivare