FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt18/08/2020

Kan jag få tillbaka mina pengar om jag betalat för mycket i hyra?

Hej! Råkade betala in hyran för min lägenhet två gånger i juni förra året. Har sedan dess försökt få tillbaka pengarna för ena hyran, men hyresvärden vägrar, säger att de inte är skyldiga mig nånting, de kan inte se att de fått in för mycket pengar. Enligt mitt kontoutdrag har jag betalat in 13 hyror på 12 månader och inte fått tillbaka nåt. Nu har hyresvärden slutat svara på mina mail. Vad göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som huvudregel inom svensk rätt finns en oskriven regel, som kallas condicito indebiti, och reglerar de fall när man råkat betala för mycket eller för många gånger.

Regeln anger att den som betalat för mycket av misstag, ska kunna få tillbaka sina pengar. Undantaget är om mottagaren av pengarna är i god tro gällande betalningen och själv tror att han ska få så mycket.

I ditt fall finns det förmodligen ett hyresavtal som reglerar hur mycket och hur ofta du ska betala per månad i hyra. Hyresvärden vet därmed att du har betalat för mycket denna gång ifall beloppet överstiger det överenskomna. Om hyresvärden påstår annat än vad du anger med ditt kontoutdrag så har han bevisbördan för detta.

Sammanfattningsvis har du har därmed rätt att få tillbaka de pengar som inbetalades av misstag. Skulle det vara så att hyresvärden inte svarar, så kan du antingen fortsätta med att vända dig till hyresvärden tills det att han svarar eller vända dig till Hyresnämnden.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amila ZahirovicRådgivare