Kan jag få servisen?

År 1979 dog min mormor som delade hus med mina föräldrar. Hon ville att jag som äldsta flickbarnbarn skulle ha hennes bröllopsservis. Min mor vägrade att ge mig annat än tallrikarna... och resten blev kvar i huset hos dom. På senare år har jag krävt att få resten av servisen. För ett år sedan pressade jag på.... hotade att anmäla.. Varpå soppterrinen skickades i så dåligt emballage så att den skulle gå sönder... (jag överdriver tyvärr inte).

Nu har jag begärt att få ut sista delen av servisen... (vad jag vet) och dom svarar inte ens på brev där jag skriver det. Vill tillägga att jag bröt med mina föräldrar i aug förra året på grund av att jag inte längre orkade med deras kränkningar i allt.

Hur ska jag få resten av servisen? Ska jag polisanmäla för stöld? Eller är det hopplöst?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med beklagar jag det som har hänt. Det är aldrig trevligt när konflikter utbryter inom familjen.

Gällande servisen som din mormor ville att du skulle ha är jag lite osäker på när hon gav den till dig. Ifall det var innan hennes död räknas det som en gåva vilket innebär att servisen tillhör dig. Problematiken då uppstår i att det (såvitt jag känner till) inte finns något skriftligt gåvobrev som bevisar att du är ägaren.

Om det istället var så, som jag tror, att hon efter sin död ville att du skulle ärva servisen är frågan ifall det fanns något testamente där du anges som arvtagare till servisen. Ärvdabalken uppställer vissa krav på testamentet som måste vara uppfyllda för att det ska vara giltigt, t ex att det ska upprättas skriftligen med två vittnen närvarande, se här. Eftersom du skriver med en fråga får jag anta att din mormor endast gav dig ett muntligt löfte om att servisen skulle tillfalla dig (föreligger det på något annat vis är du välkommen att kommentera nedan eller skicka in en nya fråga).

Utan testamente är din mor (samt eventuella syskon till din henne) bröstarvinge enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken och ärver all din mormors egendom (alt. delar lika med syskonen om det finns några). Då har du tyvärr ingen äganderätt till servisen, trots att det som du skriver var din mormors vilja.

Jag hoppas att du fick lite vägledning av mitt svar. Du är som sagt mer än välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare funderingar kring detta eller något annat.

Allt gott!

Sara WelinRådgivare