FrågaKÖPRÄTTKöplagen05/06/2020

Kan jag få pengarna tillbaka för en icke-komplett vara?

Hej! jag har gjort ett köp via blocket, i detta fallet ett matbord från känd designer. Vid köp tillfället var bordet nermonterat och enligt säljaren så var allt original och komplett. Dock när jag kom hem och skulle montera ihop bordet så insåg jag att delar saknas, och att bordsskivan inte hör ihop med benen. jag hörde av mig till säljaren som svarade vänligt och skulle kolla upp om detta var fallet och erbjöd sig kunna hitta en lösning på problemet. Senare så blir tonen annorlunda och inte lösnings orienterad, Jag ska inte höra av mig till han längre osv. Min fråga är i fall jag har någon rätt till att kräva pengarna tillbaks mot att jag lämnar tillbaks bordet, eventuellt om man möts i en liknelse där jag får en del av pengarna tillbaks. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du som privatperson köpt matbordet av en annan person. Jag kommer därför utgå ifrån köplagens regler. Om jag har missförstått din fråga är du välkommen att skicka in en ny fråga med förtydligande av förutsättningarna.

Enligt köplagens regler ska en vara man köper i fråga om art, mängd, kvalitet och andra egenskaper överensstämma med vad som följer av avtalet. Att säljaren sagt att bordet är i originalutförande och komplett med alla delar får anses vara en del av avtalet. Eftersom bordet avviker från avtalet är bordet felaktigt (17 § KöpL).

Frågan om du som köpare har fullgjort din undersökningsplikt kan dock aktualiseras. Jag tolkar det som att du inte undersökt bordet före köpet och att säljaren inte heller uppmanat dig att undersöka bordet. Det föreligger därför inget problem med undersökningsplikten (20 § KöpL).

Det är ostridigt att felet förelåg vid när risken för bordet låg på säljaren, och säljaren ska därför vara ansvarig för felet (21 § KöpL).

Jag tolkar det som att du undersökt bordet snart efter köpet, samt meddelat säljaren om felet strax därpå. Du har därför både undersökt borde och lämnat meddelande om reklamation inom skälig tid (31 och 32 § KöpL).

Eftersom bordet är felaktigt och säljaren är ansvarig för felet kan du kräva avhjälpande av felet, omleverans, prisavdrag eller hävning av köpet (30 § KöpL). Avhjälpande och omleverans brukar vara de första åtgärderna som blir aktuella, men eftersom det rör sig om ett begagnat matbord som säljs av en privatperson lär de åtgärderna inte komma ifråga (om det inte är så att säljaren har de saknade delarna). Eftersom avhjälpande och omleverans inte blir aktuellt har du rätt till prisavdrag eller hävning av köpet (37 § KöpL). För att du ska få häva köpet krävs att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse för dig och att säljaren borde insett det (39 § KöpL). Det är svårt för mig att avgöra om felet är av väsentlig betydelse för dig, och det blir mer av en argumentationsfråga mellan dig och säljaren.

Slutsats
Min bedömning är att du åtminstone har rätt till prisavdrag. Eventuellt kan du ha rätt att häva köpet, men då behöver du argumentera kring varför felet är av väsentlig betydelse för dig och varför säljaren borde insett det.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare