Kan jag få parkeringsböter om jag står utanför rutan på en fri parkering?

Parkerade i P hus som erbjuder "fri parkering 2 timmar" . Gick upp och handlade, 15 min, när jag kom tillbaka hade jag fått P böter 700kr för att däcken på väster sida stod strax utanför p rutan. Till saken hör att på höger sida finns en betong vägg så parkering gjordes så att min passagerare skulle kunna kliva ut.

P böter vi fri parkering , ? jag kunde ju ställa min familjs 4 bilar där ....i max två timmar

Är det rätt att dom bötfäller mig ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Parkeringsböter får utfärdas om ett fordon har parkerats i strid med gällande parkeringsföreskrifter. Enligt din beskrivning i din fråga upplåter parkeringshuset fri parkering i två timmar, men det förutsätter att man parkerar i enlighet med andra föreskrifter, så som att exempelvis parkera inom markerade platser. Du har inte fått parkeringsböter för att du inte betalt för din parkering eftersom det tilläts två timmar gratis parkering, utan du har fått parkeringsböter för att du parkerat utanför en markerad parkeringsruta.

Det verkar således korrekt att du fått parkeringsböter eftersom du beskriver att fordonet varit parkerat utanför markerad parkeringsruta – detta är ett faktum som är oberoende av att det råder fri parkering under viss tid. En felparkering utanför markerad plats kan bötfällas även om man betalt parkeringsavgift på en avgiftsbelagd parkering. Även om det råder fri parkering under två timmar måste man alltså iaktta andra parkeringsregler som att parkera innanför angivna markeringar.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare