Kan jag få ett ryskt medborgarskap tack vare att min dotter är rysk medborgare?

Hej

Jag är svensk medborgare, var tidigare gift med en ryska som är både svensk o rysk medborgare, vi fick en dotter som är både svensk och rysk medborgare.

Frågan är, kan jag få ett ryskt medborgarskap tack vare att dottern är rysk medborgare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka besvara vad som gäller när en svensk medborgare vill ansöka om ryskt medborgarskap och ge råd om hur du kan gå tillväga.

Kan jag få ett ryskt medborgarskap tack vare att min dotter är rysk medborgare?

Du är svensk medborgare och du har i din fråga skrivit att du önskar att bli rysk medborgare också. I Sverige är det tillåtet att svenska medborgare har medborgarskap i andra länder också. Det finns alltså ingenting i svensk rätt som hindrar dig från att ha dubbelt medborgarskap. Regeringskansliet går igenom vad som gäller mer ingående på deras hemsida, du kan läsa om vad som gäller vid dubbla medborgarskap här.

Eftersom jag inte vet hur den ryska lagstiftningen ser ut kan jag inte säga om du, på grund av din dotters ryska medborgarskap kan ha rätt till ett ryskt medborgarskap också. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med den Ryska Federationens Ambassad i Sverige, du kan komma i kontakt med dem här.

Jag hoppas att du har fått viss vägledning i din fråga, annars är du såklart välkommen att ställa en ny!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare