FrågaARKIVÖvrigt20/02/2021

Kan jag få ensamrätt till en samägd hund?

Hej!

Jag och mitt ex köpte en hund när vi bodde ihop. Nu är vi inte längre tillsammans men har delad vårdnad utav hunden. Vi bor inte i samma stad och hon vill att jag ska åka för att hämta och lämna. Jag vill ha ensam vårdnad av hunden men hon vill fortfarande ha delad vårdnad och att jag ska hämta och lämna. Jag står som ägare på Jordbruksverket och står även på försäkringen. Hur ska jag göra för att få egen vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Rent rättsligt betraktas hundar som "lösa saker", dvs i princip egendomar. Eftersom du står som ensam ägare på Jordbruksverket och på försäkringen måste ditt ex styrka samägandet till hunden. Alltså bär ditt ex bevisbördan för att hunden samägs mellan er.

Det föreligger enligt min mening, med den bakgrundsinformationen jag fått, liten risk för att ditt ex ska kunna hävda äganderätten till hunden och därmed "ensam vårdnad":

Om du har ytterligare frågor eller i fall du önskar fortsatt rådgivning med detta är du varmt välkommen att kontakta vår byrå.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare