Kan jag få bostadsbidrag trots mina sparade pengar?

Hej!

Kan man söka bostadsbidrag om man är ensamstående med barn under 18 år samt tjänar en låg inkomst, även om man har sparpengar på cirka 180 000 kr.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det kommer till bostadsbidrag så kan du få det antingen som stöd för att du är ung (under 29 år) eller för att du har barn under 18 år.

Försäkringskassan kommer främst titta på hur många barn du har i bostaden, vad den kostar och hur stor den är samt din inkomst för att avgöra hur stort bostadsbidrag som du behöver. Se kassakollen för att titta på hur mycket bostadsbidrag som just du kan få i månaden.

När du däremot söker ett sådant bidrag så kommer du behöva redovisa din inkomst. Uppgifter som även räknas med här är om du skulle ha mer än 100 000 kronor på banken (se stycket inkomster som räknas med).

Försäkringskassan kommer alltså titta på det men göra en individuellbedömning utifrån ditt fall om du kommer behöva bidrag eller inte. Att du har pengar på banken är däremot ingenting som hindrar dig från att söka bostadsbidraget.

Jag rekommenderar dig därför att testa att ansöka om bostadsbidraget och se vad de anser om din inkomst kontra boende och sparade pengar. Det finns nämligen ingenting som säger att du är förhindrad att ansöka om bidrag trots att du har 180 000 kronor på banken.

Stort lycka till hos försäkringskassan, jag hoppas det går din väg! Har du fler funderingar så tveka inte på att höra av dig till oss på Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare