FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/05/2020

Kan jag få behålla den gemensamma bostaden efter separation från min sambo?

Hej! Min sambo och jag ska separera. Han har beroendeproblematik vilket gjort att jag och barnen tillfälligt bor i mina föräldrars hus. De är inte säkert för oss att vara i barnens hem. Hur kan jag få tillbaka mitt boende/hus. Han har betalningsanmärkningar och har svårt att få en lägenhet. Är enda sättet för mig att sälja mitt hus för att bli av med honom? Jag står på huset men vi köpte de tillsammans så jag vet att sambolagen slår in. Men hur ska jag kunna få tillbaka huset. Jag anser att jag har större behov av huset än honom. Hur gör jag?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gemensam bostad och dold samäganderätt

Precis som du säger tillämpas sambolagen (SamboL) i ert fall. Huset där ni varaktigt bor är gemensamma bostad (SamboL 5 §) och kommer ingå i bodelningen (SamboL 3 §). Det kan vara bra att veta att det hade ingått även om bara en av er hade köpt huset. Genom att ni förvärvat det tillsammans kommer din sambo ha dold samäganderätt i bostaden. I bodelningen kommer därför halva husets värde upptas som en tillgång hos dig, och halva värdet hos sambon. Detta oberoende av att du står som enda ägaren. Om du t.ex. hade köpt huset innan ni träffades hade huset endast varit din tillgång men den hade fortfarande ingått i bodelningen.

Bostaden kommer därför ingå i bodelningen och halva värdet av huset kommer upptas som din tillgång och halva din sambos.

Bodelning

Jag utgår från att inget samboavtal finns vilket gör att SamboL regler om bodelning tillämpas. I bodelningen kommer er samboegendom (gemensamt bohag och bostad) delas (SamboL 8 §). Eftersom jag inte vet hur era tillgångar och skulder ser ut kan jag tyvärr inte ge mer hjälp här.

Vad som är relevant för dig är att du vill behålla bostaden. Till din fördel finns en behovsregel som säger att den som har störst behov av bostaden är den som kommer få den på sin lott (SamboL 16 § 2 st.). Som huvudregel brukar man kunna säga att den som kommer ha barnen boende hos sig har störst behov. Däremot ska övertagandet i förhållande till sambon och övriga omständigheter vara skäligt. Om din sambo saknar möjlighet att på egen hand skaffa ny bostad kanske hans behov är större.

Det är en väldigt komplex situation och beror också på vilka andra tillgångar ni har. Den som får huset ska också kompensera den andra för det (SamboL 17 §). Har du möjlighet att köpa ut hans del ur huset? Har han det? Om den ekonomiska möjligheten saknas, kan det vara lättare att sälja bostaden och sedan skaffa ny på varsitt håll.

Mitt råd till dig är att kontakta någon av Lawlines jurister för att dels få till en korrekt bodelning dels få hjälp med att argumentera att du har störst behov av bostaden. Jag vet tyvärr för lite för att kunna göra en fullständig bedömning.

Här hittar du kontaktuppgifter till Lawlines juristbyrå.

Hoppas det löser sig på bästa sätt!

Lawline RådgivareRådgivare