FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt27/07/2018

Kan jag få återbetalt flygresa utan avbeställningsskydd?

Hej! Jag hade beställt ett flyg som jag sedan hade avbokat, men tydligen var den inte återbetalningsbar (har ej köpt avbeställningsskydd). Men på deras sida så står det att det tar "8-16 veckor innan de behandlar ärendet" om man inte köpt avbeställningsskydd men å andra sidan säger de att det inte är återbetalningsbar... hur ser du på detta? Kan man få återbetalt ändå?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Mitt svar till dig kommer att bli väldigt generellt med bakgrund av att du i din fråga delgivit mig ganska lite information och att jag inte vet vilken resebyrå/flygbolag det avser.

I grund och botten regleras vad som gäller i avtalet mellan dig och resebyrån/flygbolaget där du beställt biljetten. För att verkligen bli säker med vad som menas rekommenderar jag att du läser de villkor du godkänt när du beställt biljetten, alternativt att du kontaktar företagets kundtjänst. Jag kan dock tänka mig att anledningen till att företaget på sin hemsida skriver att det tar 8-16 veckor innan de behandlar ärendet om man inte köpt avbeställningsskydd är att det är en generell information.

Om du köpt ett avbeställningsskydd brukar det ge dig möjlighet att avboka senast några timmar före avgång om du har läkarintyg. Vad som ingår i avbeställningsskyddet varierar, men i regel innefattas dödsfall, akut sjukdom och olyckor. Har du köpt flygresan via en resebyrå finns det ibland möjlighet att avboka biljetten utan avbeställningsskydd, om flygbolaget godkänner det. Vid en sådan återbetalning brukar dock inte flygbolaget återbetala bränsletillägget vilket utgör den största delen av skatter och avgifter i biljettpriset. I princip innebär det att när ett flygbolag tillåter en återbetalning utan avbeställningsskydd får du tillbaka väldigt lite eller inget av biljettpriset.

Mitt råd till dig är att du kontaktar kundtjänsten hos företaget du beställt biljetten. Du kan även kontrollera villkoren du godkänt i samband med beställningen. Min bedömning, utifrån den information du gett mig, är dock att du inte kommer att få någonting återbetalt. Att de annonserar 8-16 veckors handläggningstid är sannolikt i de fall det finns möjlighet att få (viss) återbetalning. I ditt fall har de sagt att biljetten inte är återbetalningsbar varför det inte gäller.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare