FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt24/02/2022

Kan jag drabbas av att anmäla misstänkt förekomst av droger på arbetsplats?

Hej!

Jag har kännedom om ett par anställda hos ett större telekombolag där det förekommer både konsumtion och försäljning av droger. Försäljning och dialog om droger har skett under arbetstid. Då dessa anställda missbrukar cannabis innebär det att dem innehar illegala substanser i kroppen även under arbetstid. Då jag inte vill göra en polisanmälan och riskera att jag blir inblandad i detta, tänker jag att ett bra alternativ vore att direkt informera arbetsgivaren då dem kan erbjuda rehabilitering. Har tidigare gjort orosanmälan hos kommunen men det har inte lett till större ingripanden. Min fråga är: Kan jag på något sätt drabbas av detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder oss till lawline. Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall det kan innebära några rättsliga konsekvenser för dig ifall du vänder dig till arbetsgivaren om misstänkt drogkonsumtion på arbetsplatsen.

Till att börja med är det jättebra att du har gjort en orosanmälan till kommunen. Ifall du väljer att informera arbetsgivaren om dina misstankar om att de anställda på bolaget missbrukar narkotika, är detta heller inget som kommer att läggas dig till last. Arbetsgivaren kan alltså inte vidta några åtgärder mot dig för att du rapporterar om dessa händelser. Om arbetsgivaren däremot väljer att polisanmäla händelsen, kan det hända att du kallas in som vittne.

Eftersom vi har en allmän vittnesplikt i Sverige, kan du vid följande fall bli skyldig att vittna: om du själv har bevittnat brottet, om du gjort en iakttagelse vid brottstillfället samt om du gjort iakttagelser om de anställdas beteenden - även om du själv inte var med vid brottshändelsen. Mer än detta kan du läsa på polisens hemsida: https://polisen.se/utsatt-for-brott/efter-polisanmalan/vara-vittne/

Om du har några vidare funderingar, är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Samer MajidRådgivare