Kan jag dra tillbaka anställningskontraktet om jag får bättre jobberbjudande?

Hej!

Jag har blivit erbjuden en tjänst men jag är med i flera andra processer som jag gärna vill se hur det går i för att kunna värdera mina alternativ. Problemet är att det är ingen garanti att jag får en tjänst någon annanstans just nu.

Min fråga blir om jag väljer att skriva på det anställningskontraktet jag har fått (provanställning i 6 månander), kan jag dra mig tillbaka från det om jag får ett annat erbjudande som är bättre?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar över om du kan dra tillbaka ditt anställningskontrakt om du får ett bättre jobberbjudande på annat håll. Regler om provanställning återfinns i lagen om anställningsskydd (LAS). Jag kommer därför att utgå ifrån denna lag när jag besvarar din fråga.

I ditt fall blir det främst relevant att undersöka huruvida du måste iaktta någon uppsägningstid eller inte, om du väljer att avbryta provanställningen. Uppsägningstiden under en provanställning bestäms genom anställningsavtal, kollektivavtal eller i LAS. Av din fråga framgår inte om din arbetsgivare har kollektivavtal eller inte. Jag kommer därför att behandla båda situationerna under rubrikerna nedan.

Måste du iaktta en uppsägningstid om du är provanställd?

Om uppsägningstiden inte regleras i kollektivavtal

I det fall det inte finns ett kollektivavtal som reglerar uppsägningstiden vid en provanställning så är det lagens regler som gäller. Det finns inte någon uppsägningstid vid provanställning enligt lag. Du kan därför avbryta din provanställning i förtid d.v.s. innan prövotiden om sex månader löper ut och utan att behöva iaktta någon uppsägningstid (6 § tredje stycket LAS). För dig skulle detta innebära att du kan avbryta din provanställning när som helst under prövotiden och sluta redan samma dag. Du behöver inte heller uppge något skäl till varför du vill avbryta din provanställning.

Om uppsägningstiden regleras i kollektivavtal

Det är möjligt att i kollektivavtal avtala om att en uppsägningstid ändå ska gälla för dig. Om en uppsägningstid vid provanställning är reglerad i ett kollektivavtal är du bunden av uppsägningstiden som regleras däri (2 § 3 stycket LAS). Den vanligaste uppsägningstiden i kollektivavtalen är att arbetstagaren har en uppsägningstid om en månad under prövotiden. Av din fråga framgår inte om din arbetsgivare har ett kollektivavtal eller inte, därmed blir det svårt för mig att avgöra om du kan frånträda provanställningen utan att iaktta en uppsägningstid. Reglerna kan också skilja mellan olika kollektivavtal.

Om uppsägningstiden regleras både i kollektivavtal och anställningsavtal

Jag har ovan redogjort för att reglerna kan vara olika beroende på om det finns kollektivavtal eller inte.

En arbetsgivare och en arbetstagare kan också avtala om en uppsägningstid under en provanställning. I det fall du och din arbetsgivare har avtalat om exempelvis en månads uppsägningstid i anställningsavtalet så kan det vara bindande för dig om det är till din fördel. De flesta kollektivavtal är minimiavtal vilket innebär att ditt personliga avtal (anställningsavtalet) kan ha företräde framför kollektivavtalet om villkoren i det personliga avtalet är bättre än villkoren i kollektivavtalet.

Finns det något annat sätt att undvika uppsägningstiden?

Om du har kommit fram till att en uppsägningstid regleras exempelvis i kollektivavtal, kan det ändå finnas ett sätt för dig att frånträda provanställningen utan att iaktta uppsägningstiden.

Det finns inget krav på att ett anställningsavtal måste ingås skriftligt utan det kan även ingås exempelvis muntligt. Jag uppfattar din fråga som att du ännu inte har skrivit på anställningsavtalet. Om du muntligen har tackat ja till erbjudandet så har ett bindande anställningsavtal ingåtts. En grundläggande princip inom avtalsrätten är att avtal ska hållas. Men det är ofta mycket svårt för den som hävdar att ett muntligt avtal har ingåtts att faktiskt bevisa det. I det fall du påstår att du inte har träffat ett muntligt anställningsavtal med din arbetsgivare så är det upp till arbetsgivaren att bevisa motsatsen. Detta är många gånger svårt när det inte finns någon skriftlig dokumentation. Du har troligtvis goda chanser att komma ifrån provanställningen om du inte har skrivit på anställningsavtalet.

Sammanfattning

Om uppsägningstiden inte regleras i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal så behöver du inte ta hänsyn till någon uppsägningstid. Eftersom jag inte har ditt kollektivavtal kan jag inte säga vilken uppsägningstid som gäller för just dig. Jag skulle råda dig att kontrollera dels om uppsägningstiden regleras i ditt kollektivavtal, dels hur lång uppsägningstiden är innan du avbryter din provanställning. Du kan ta kontakt med facket för att få information om ditt kollektivavtal och din uppsägningstid. Du kan även vända dig till din arbetsgivare för att få information kring ditt personliga avtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar

Diana StanisavljevicRådgivare