FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/04/2020

Kan jag byta lås på det gemensamma huset efter att min make frivilligt flyttat därifrån?

Min man har flyttat ut ur vårat gemensamt hus 9 månader sen. Han har fortfarande grejer här, och jag har inget emot att han hämtar de, men jag vill vara närvarande i så fall. Jag vill inte att han kommer in när jag inte är hemma. Han vill däremot inte lämna nycklarna till mig. Får jag byter ut dörrlås även om han äger hälften av huset?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att byta lås på ett gemensamt ägt hus innebär att din make förhindras att använda sig av huset som tidigare, då han inte längre har möjlighet att komma in genom dörren. Brottet egenmäktigt förfarande skyddar människor från att få sin besittning till en sak rubbad, vilket innebär att låsbytet därmed skulle vara att betrakta som ett brott (8 kap. 8 § brottsbalken).

För att inte göra dig skyldig till brottet egenmäktigt förfarande måste du först vända dig till domstolen och begära att du ska få så kallad kvarsittningsrätt till er gemensamma bostad medan bodelningen pågår (14 kap. 7 § punkt 1 äktenskapsbalken). Innebörden av kvarsittningsrätten är att din make har en skyldighet att flytta från huset (14 kap. 8 § andra stycket äktenskapsbalken). Han har därigenom ingen rätt att använda sig av er gemensamma bostad längre, vilket innebär att du först då har en möjlighet att byta lås utan att bryta mot lagen.

Vänligen,

Pegah FazliRådgivare