Kan jag börja på ett nytt jobb under uppsägningstiden för min gamla tjänst?

Hej! Jag är just nu studieledig från min tillsvidaretjänst mellan januari-juni och söker nya jobb under tiden. Det verkar nu som att jag har fått ett nytt jobb och ska säga upp mig från mitt gamla. Har 3 mån uppsägningstid, men kan jag börja jobba på mitt nya jobb direkt ändå? Eftersom jag ju redan är ledig från mitt gamla jobb. Eller måste jag vänta tills de 3 månaderna har gått och min gamla tjänst är inaktuell?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När du som arbetstagare säger upp dig från din tillsvidareanställning får du göra det utan att uppge någon särskild anledning till beslutet (11 § LAS). Däremot finns krav på att du som arbetstagare måste respektera din uppsägningstid. Det innebär att du ska arbeta för din arbetsgivare under den tiden som din uppsägningstid pågår, men också att du därför är berättigad lön under samma period. Däremot kan du och din arbetsgivare komma överens om att du inte behöver stå till arbetsgivarens förfogande under uppsägningstiden. Om ni kommer överens om att du inte behöver stå till förfogande kommer du inte heller få lön under uppsägningsperioden, och du är också fri att börja arbeta för en ny arbetsgivare.

Om din arbetsgivare däremot vill att du står till förfogande under uppsägningstiden kan ditt arbete hos den nya arbetsgivaren innebära en olaglig arbetsvägran, vilket i sin tur kan göra dig skadeståndsskyldig till din tidigare arbetsgivare.

Eftersom du redan är tjänstledig är det troligt att din arbetsgivare redan "räknat bort" din arbetsinsats den kommande perioden som då även inkluderar din uppsägningstid. Därför är det inte orimligt att ni kan komma överens om att du inte behöver stå till arbetsgivarens förfogande under perioden. Oavsett rekommenderar jag dig att förklara situationen för din arbetsgivare och tillsammans komma överens om en lösning som passar er båda.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare