Kan jag bli utestängd från information om min son av sonens pappa?

Delad vårdnad av 2 barn

Ett bor hos mig modern 11 år

O ett borhos pappan.13 år

Pappan vägrar prata med mig ang barnen. Han svara inte i telefonen

Han ringer sällan till det barnet som bor hos mig, han tycker det ska barnet göra själv om han vill ringa eller om han vill komma så får han ringa själv säger han.

Jag får ingen info ang min son som bor hos pappan. Då han vägrar svara o samarbeta

Ringer till min som hos pappan varje dag men han svarar oftast om inte pappan är i närheten.

Nu till min fråga

Nu ska det på semester i 2 veckor det barnet som bor med pappan och jag får inte veta vart de ska , i Sverige eller utomlands.

Jag tycker det är viktigt att man meddelar varandra kring sådant här ,, men får inga svar

Vad gäller. Han stänger ute mig totalt i allt kring pojken som bor hos honom allt kring skola sjukdomar. Tandläkare semestrar, ALLT

Är detta ok?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår din oro och att du vill veta vart dina barn befinner dig mm...

Som vårdnadshavare av ett barn har man enligt 6 kap 11 § FB rätt att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Detta innebär även att man har rätt att veta vart sina barn befinner sig, när de är sjuka, hur det går i skolan och liknande saker.

Det är därmed inte okej att pappan till barnen stänger ute dig totalt vad gäller information kring och kontakt med pojken.

Vad kan du göra?

För att få bukt med nuvarande problem har du och pappan till barnen möjlighet att ta hjälp av kommunens familjerättsjurister. Dessa kan med ett samarbetsavtal hjälpa er att komma överens om boende och umgänge med barnen. Det bästa är såklart om ni kan komma överens, men annars finns det alltså hjälp att få. I värsta fall kan domstolen fatta ett beslut vad gäller barnens boende och umgänge. Detta är dock inte att föredra då barnen blir bundna till de beslut som tagits.

För att kommentera pappans kommande semester med din son på hemligt ställe finns det även möjlighet att detta kan tolkas som egenmäktigtförfarande med barn enligt 7 kap 4 § BrB. Detta är ett brott som innebär att någon obehörigen skiljer ett barn från någon som har vårdnaden om barnet. Detta brott är straffbart och kan föranleda fängelse.

Mitt förslag är dock att du och pappan till barnen tar kontakt med kommunens familjejurister som kan hjälpa er att komma överens om boende- och umgängessituationen med barnen.

Hoppas svaret varit till din hjälp. Annars får du gärna höra av dig igen!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare