Kan jag bli tvingad att byta efternamn efter skilsmässa?

Undrar lite över efternamn som ingift. Kan man vid skilsmässa få kravet att byta sitt efternamn när man ej längre är gift med den vars namn man tog? Eller kan man behålla efternamnet även om ex make/maka med familj vill att man byter tillbaka till det efternamn man hade som ogift?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tillåtet för en make att byta efternamn till den andra makens

När två personer gifter sig är det tillåtet för den ena maken att byta efternamn till den andra makens efternamn (12 § personnamnlagen). Vid en skilsmässa får maken som bytt efternamn besluta om den vill byta tillbaks till sitt gamla efternamn eller behålla sitt nya. Vill personen byta efternamn kan den ansöka om det hos skatteverket. För att behålla det nya efternamnet krävs ingen ansökan. Personen kan alltså vara passiv.

Det går inte att tvinga en ex make att byta efternamn

I vissa fall kan domstolen besluta om att en person måste byta efternamn. Den här situationen kan uppstå om någon förvärvat ett efternamn utan att personen haft rätt till det och det innebär besvär för någon annan (21 § personnamnlagen). En person som förvärvat sitt efternamn genom äktenskap omfattas inte av den här regeln. Svaret på din fråga är alltså att en ex make med familj inte kan kräva att den andra maken byter efternamn.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare