Kan jag bli skyldig att betala dödsbos skulder?

Hej!

Min far gick bort 2018 och dödsboet hade inga tillgångar men däremot skulder hos Kronofogden. Det blev således en dödsboanmälan.

Ett år senare gick min farmor bort. Då pappa var hennes enda barn (och var avliden) ärvde jag hennes tillgångar.

Kan Kronofogden kräva att jag betalar skulder i pappas dödsbo med detta arv?

Tacksam för svar!

Mvh

Sara

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Enligt din fråga har det valts att göra en dödsboanmälan, som då ersätter bouppteckningen (20 kap. 2 § Ärvdabalken).

Enligt 1 kap. 1 § Ärvdabalken kan endast den som lever vid arvlåtarens död ta del av arvet. Då din far gått bort finns det ingen möjlighet i ditt fall att han skulle ta del av arvet och att den summan på så sätt skulle ha hamnat i hans dödsbo.

Som huvudregel gäller också att man inte ärver skulder. Du kan alltså aldrig bli skyldig att betala din fars skuld. De pengarna som du ärvt är dina – och kronofogden kan alltså inte ta de pengarna och tvinga dig till att betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare