Kan jag bli av med jobbet på grund av positivt drogtest?

Om jag är timanställd och ska drogtestas. Om jag visar positivt blir jag av med jobbet då?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Drogtest

Frågan kring narkotika på arbetsplatsen är inte en helt enkel fråga att hantera. Det finns ingen svart-vitt svar som gäller i alla lägen. Den enda vägledning vi har utifrån fåtaliga domar från Arbetsdomstolen är just att rehabiliteringsansvaret inte sträcker sig lika långt vid narkotikaberoende som vid alkoholberoende. Detta beror på att bruket av narkotika är illegalt och att stor vikt bör läggas vid att syna riskfaktorer utifrån arbetets art vid bedömning om saklig grund för uppsägning föreligger.

Det är av stor betydelse att din arbetsgivare har tydligt genomtänkta rutiner utifrån den verksamhet som bedrivs, och inte minst avsätter resurser på ett förebyggande arbetsmiljöarbete.

Motsätta sig drogtest

Frågan om drogtester blir däremot mer tydlig när det gäller motsättning av ett drogtest.

I AD 1998:97 kom domstolen fram till att den anställde i fråga var skyldig att underkasta sig ett narkotikatest men däremot inte ett alkoholtest. Detta innebär dock inte att man kan undvika alkoholtest. I AD 2009:36 ansågs det ligga inom ramen för ''arbetsgivarens arbetsledningsrätt'' att besluta om alkoholtest av de anställda, och saklig grund för uppsägning ansågs föreligga för att arbetstagarna vägrat testa sig.

Av betydelse för ett drogtest är under vilka omständigheter testningen sker. Parterna kan genom kollektivavtal, enskilt anställningsavtal eller i annan form överenskomma om rätt för arbetsgivare att genomföra drogtester och ett avtal härom har i princip giltig verkan. Det innebär bland annat att en arbetstagares vägran att testa sig provtagning i enlighet med det avtalade åtagandet kan utgöra ett avtalsbrott och saklig grund för uppsägning.

Bedömning

Uttryckligen är det svårt att på rak arm ge dig ett svar på frågan då vägledningen av Arbetsdomstolen är fåtalig. Det vi vet är att narkotika är illegalt och att rehabiliteringsansvaret inte sträcker sig lika långt som vid alkoholberoende. Jag tror att det som blir avgörande vid fråga om saklig grund för uppsägning i ditt fall är arbetes art men också de rutiner som finns på arbetsplatsen. Dessa är frågor jag inte har tillräckliga omständigheter om utifrån din fråga.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Ibrahim HalwachiRådgivare