Kan jag bli ansvarig om grannbarnen gör sig illa på min studsmatta?

Jag bor med mina två barn i en villa och vi har en stor studsmatta på tomten. Många barn i grannskapet kommer och hoppar på den, även när vi inte är hemma. Vilket ansvar har jag, som fastighetsägare, om någon skadar sig? Kan man göra något avtal som respektive förälder kan skriva på och avskriva mig från juridiskt ansvar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att du ska kunna bli ansvarig och nödgas betala skadestånd för personskada om någon skadar sig på din studsmatta krävs uppsåt eller vårdslöshet, detta följer av skadeståndslagen 2:1. Något uppsåt har du inte, och vårdslöst torde det inte heller vara. Eventuellt kan det vara vårdslöst om studsmattan är trasig, du vet om det och du låter små barn använda den ändå men det ska nog till en del för att du ska bli skadeståndsskyldig.

Skadeståndslagen är dispositiv enligt 1 § 1 st. så det går att friskriva sig i ett avtal om nyttjande av din studsmatta om du önskar. Det enda du enligt allmänna skadeståndsrättsliga principer inte kan friskriva dig ifrån är om du handlat grovt vårdslöst eller med uppsåt när någon skadar sig, men det ser jag i princip som helt osannolikt att det skulle inträffa.

Hoppas jag gett dig lite klarhet i detta, lycka till!

Rådgivare