Kan jag betala in det sista på min skuld?

Hej Lawline,

Jag har haft ett ganska stort betalningskrav på mig under många år som blivit preskriberat hos KFM samt hos SKVnu. Med detta sagt ligger det 2kr kvar hos KFM som betalningskrav.

Kan man bara betala in det eller finns det risk för att det bringar liv i gammal skuld så att säga?

Mvh T

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att en skuld är preskriberad, av i ditt fall Skatteverket, innebär att Skatteverket inte kan vidta åtgärder för att få betalt för skulden (10 § lagen om preskription av skatteskulder m.m.). Bestämmelsen innebär att Skatteverket inte kan vända sig till Kronofogden eller inkasso för att begära betalt. Enda sättet myndigheten kan få betalt är om du (1) väljer att betala skulden eller (2) du har en fordran på Skatteverket genom att du ska få tillbaka skatt. I det senare alternativet kan Skatteverket då kvitta skulderna mot varandra, innebärande att du inte får någon skatteåterbäring.

Du kan således betala tillbaka det lilla belopp du har hos Kronofogden, en sådan betalning kommer inte att återuppväcka en preskriberad skuld.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare