Kan jag bestrida en parkeringsbot om jag är den ända som fått den på gatan?

Hej!

Jag har fått en p-bot i Älvsjö utanför mina vänner. Det är dock lite komplicerat...

Jag har parkerat på samma parkering till och från i två år utan att få böter och så här ligger det till:

I det området finns det endast en liten rad med parkeringar (med p-skiva). Resten av alla parkeringar är förhyrda platser. De har inte ens betalparkeringar. Så, jag har som sagt parkerat på denna plats x antal gånger och jag är inte ensam om det. Det är väldigt många som parkerar just där pga denna parkeringsbrist. Nu finns det faktiskt en skylt som säger att det är parkeringsförbud vilket jag har varit medveten om hela tiden.

Men jag undrar ifall det är värt att bestrida fakturan? Jag tycker att det är väldigt konstigt att man inte kan parkera någonstans och jag var den enda som fått böter på min bil, även fast bilen bakom hade stått där redan innan jag parkerade.

Vad tror ni?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vad gäller?
Du finner reglerna om felparkering i Lagen om felparkeringsavgift. När man parkeringar på en parkeringsplats utför man en konkludent handling. En konkludent handling innebär att man accepterar parkeringsbolagets parkeringvillkor genom att ställa bilen på parkeringsplatsen.

Överklaga till parkeringsbolaget
Du bestrider parkeringsboten hos det bolag som utfärdat den. Vanligtvis finns det formulär för överklagan på parkeringsbolagets hemsida.

Överklaga till polisen
Efter att man överklagat p-bötern till parkeringsbolaget kan man driva vidare ärendet till polisen genom att göra en skriftlig överklagan, (blankett för överklagan). Du ska skicka din överklagan till den polismyndighet som finns i det län där parkeringsboten utfärdades, (adress). Glöm inte att du fortfarande måste betala parkeringsboten när du överklagar för att inte riskera bli skyldig förseningsavgifter om din överklagan skulle ogillas.

Min bedömning
Du medger att det finns en skylt för parkeringsförbud på platsen och du har därmed parkerat olovligen. Min bedömning är att din överklagan inte kommer att ha framgång i en rättsprocess. Att du inte fått en böter förrän nu innebär inte att du går fri från ansvar. Att andra bilar inte fått parkeringsböter indikerar möjligtvis på att parkeringsvakten försummat sitt ansvar gentemot sin arbetsgivare, men det kommer tyvärr inte hjälpa dig i ditt fall. Att det inte finns tillräckligt med parkeringsplatser är inte en giltig anledning för att felparkera. Tyvärr nog är det bara att betala, men du borde kontakta kommunen för att få till en ändring angående bristen på parkeringsplatser.

Jag hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare