Kan jag begära ersättning för att vi förbrukat min enskilda egendom under äktenskapet?

Hej, I mitt och min fd makes (vår skilsmässa går igenom i dagarna) äktenskapsförord står det bl.a. att våra respektive arv ska vara enskild egendom. Under vårt äktenskap levde vi dock upp det mesta av mina två arv av ekonomiska skäl. Kan man begära detta retroaktivt, tex nu när vi säljer vårt gemensamma hus?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Egendom som trätt i stället för enskild egendom ska också anses vara enskild egendom (7 kap. 2 § 1 stycket 6 punkten ÄktB). Det innebär att om ni hade köpt huset för pengarna du ärvt och som var din enskilda egendom så hade huset "trätt i stället" för pengarna och därmed blivit din enskilda egendom. Som jag tolkar din fråga har ni använt dina arv till löpande utgifter och förbrukningsvaror som mat, kläder och hygienprodukter. Du kan därför inte begära ut någon slags ersättning retroaktivt för att ni förbrukat din enskilda egendom. Om du däremot kan visa att du exempelvis köpt en bil för dina ärvda pengar så kan den bilen bli din enskilda egendom.

Slutsats: Nej, du kan inte begära någon retroaktiv ersättning för att ni förbrukat din enskilda egendom.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare