Kan jag avsäga mig arv från mina tyska föräldrar?

Kom till Sverige 1958 från Berlin, har bott här sedan dess. Kan jag avskriva mig från att ärva mina biologiska föräldrar som bor i Tyskland?Misstänker starkt att det bara finns skulder att ärva då de missbrukat hela sitt liv.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Arvsregler i Tyskland

I Sverige ärver man inte skulder men i ditt fall så är det de tyska arvsreglerna som kommer gälla. Den juridiska rådgivning på Lawline fokuserar på svensk rätt samt EU-rätt vilket innebär att jag inte kommer kunna ge dig ett komplett svar. Min bedömning är att du har möjlighet att avsäga dig arvet och således inte blir ansvarig för dödsboets skulder. Du måste dock avstå från arvet inom föreskriven frist, sex veckor efter det att du fått kännedom om arvet och grunden för din ställning som arvtagare. Du kan läsa mer här, men jag rekommenderar dig att du vänder dig till en tysk jurist eller den tyska ambassaden för att säkerställa att du får ett komplett juridiskt svar.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Emil BengtssonRådgivare