Kan jag ärva huset trots min fars skulder?

Min far har avlidit, han hade en del skulder till olika fordringsägare.

Han hade ett fallfärdigt hus som inte är rört på minst 20 år.

Kommer jag kunna ärva huset trots hans skulder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna angående din arvsrätt framför fordringsägare går att hitta i 21 kap. ärvdabalken [ÄB].

Som huvudregel ska skulderna betalas till fordringsägarna innan arvskifte sker [21 kap. 4 § ÄB]. Beroende på hur mycket skulder din far har kan utgången bli olika. Om din far har tillräckligt stora tillgångar för att täcka sina skulder, ska resterande tillgångar föras in i arvskiftet. En arvinge kan aldrig ta över en skuld från den avlidne.

Ett fallfärdigt hus har förmodligen inget högt marknadsvärde och kommer förmodligen inte vara det första som fordringsägarna kommer vilja ha för att täcka skulderna. Huset har snarare ett emotionellt värde för dig och är således inte av värde för fordringsägarna. Dock ingår huset ändå i din fars ägor och blir föremål för att täcka hans skulder, så det mesta beror på om din fars tillgångar kan täcka skulderna innan huset ska behöva användas för att täcka skulderna.

Sammanfattningsvis skulle jag därmed göra den bedömningen att du kan ärva huset så länge din fars skulder inte överstiger din fars tillgångar. Eftersom huset är fallfärdigt är det förmodligen inte något som är värt särskilt mycket och något som intresserar fordringsägarna, men som sagt. Det mesta hänger på hur mycket skulder din far har. Jag håller tummarna för att det löser sig för dig!

Med vänlig hälsning

Annelie BurströmRådgivare